«iPad eller Android»

Dette innholdet er 12 år gammelt, så det kan godt hende at ting er utdatert i vår hastige digitale hverdag.

Den overskriften tenker jeg satt! :-)

…og den er ikke min! Jeg tenkte «obs!» da jeg fikk den første reklame-eposten for NKUL 2012. Jeg er invitert til å ha en av parallellsesjonene i år (litt stolt) og jeg regner med at min sesjon hører inn under punktet «iPad eller Android». Jeg kan betrygge iPad-vennlige lesere om at reklamen nok er mer polarisert enn det jeg kommer til å være.

Tittelen på sesjonen min er «Prosjekt ‘Nettbrett’ – Kan et android-nettbrett være den digitale dingsen alle elever bruker?» – og jeg kan allerede røpe av svaret ikke nødvendigvis er gitt. Jeg har begynt arbeidet med presentasjonen og kommer antakeligvis til å legge ut noe av innholdet på NKUL sine sider før mai, men jeg tenkte jeg allerede kunne si noe kort om innholdet. Samtidig hadde det vært hyggelig om du som leser bloggen kunne gitt tilbakemeldinger om hva akkurat du ville hørt om hvis du gikk på denne 40-minutters sesjonen under NKUL 2012!

Jeg kommer selvfølgelig til å presentere forhistorien og målene i prosjektet og derunder hører også en vurdering av to sentrale punkt – «nettbrett eller bærbar PC» og «iPad2 eller Asus TF101» (legg merke til at jeg tar utgangspunkt i maskinvare og ikke OS). Jeg kommer så til å gå igjennom de praktiske erfaringene vi har gjort med hvordan skolehverdagen blir når elevene alltid har et nettbrett, som kommunikasjon med elevene, lærebøker/-ressurser på nettbrett, Google Apps og hovedmålene i prosjektet generelt (altså en ny vurdering av «nettbrett/bærbar PC» og «iPad/Android»).

Og bare for å ha sagt det – jeg er skrudd sammen slik at jeg alltid lever i en slags Schrödingers katt-tilstand, så «nettbrett/bærbar PC» eller «iPad/Android» er ikke en avsluttet problemstilling i mitt hode. De som kommer på sesjonen får høre akkurat hva jeg mener og hvorfor jeg mener det – og at jeg sliter med å si at en løsning er innlysende mye bedre enn en annen (for det er de ikke :-).