En sommer med iPad3 er over

Dette innholdet er 12 år gammelt, så det kan godt hende at ting er utdatert i vår hastige digitale hverdag.

Etter en sommer med iPad3 (noe må jeg kalle den) var tiden kommet for å leke meg med Asus Transformer igjen – både min kjente og kjære TF101 og den nye billigutgaven TF300.

Fikk jeg sjokk? Nei, eller for å si det på en annen måte – er «retina» til iPad3 bra? Ja. Er den  bra? Tja… Jeg sitter her med en iPad1, TF101/TF300 og en iPad3 og stirrer på hvordan tekst ser ut på skjermene. Min oppfatning er at iPad1 (og 2) kommer dårligst ut, TF101/TF300 er bra og iPad3 er best. Er forskjellen mellom TFene og iPad3 slående? Njei. For all del, iPad3 er skarpere og hakket mer behagelig, men det er bare når jeg virker ser etter – og det har mer med kontrast og farge å gjøre enn oppløsning. Jeg har til nå tenkt at dette var bare TF-entusiasten i meg som ikke ville innrømme at iPad3 er så fantastisk bra som alle sier, men så kom jeg over en (igjen) flott artikkel i The Verge om «retina-myten». Artikkelen setter ting i perspektiv og bekrefter hva jeg selv har opplevd. Det er stor forskjell mellom iPad1/2 og iPad3, som gjør at alle iPad-eiere som har oppgradert synes utviklingen er revolusjonerende  og utrolig innovativt. Forskjellen mellom TF101/300 til iPad3 er derimot i praksis ikke så stor, men iPad3 har bedre kontrast og fargeblanding (det er rett og slett en god skjerm).

Men, retina til side, hvordan er verden nå som jeg har alle dinger tilgjengelig igjen? Faktisk har sommeren gjort meg til en større TF300- enn iPad-fan. Til personlig bruk sitter jeg nå og bruker TFene fremfor iPad. De programmene og spillene jeg liker å bruke er bedre på TFen enn på iPaden (og det er noen av dem som ikke finnes til iPad!), så da er jo valget ikke vanskelig – når jeg først kan velge.

iPad og TF til skolebruk da? Vel… det er selvfølgelig enda noen apper jeg savner til TF som fører ann på iPad, da spesielt GarageBand til musikkfaget. Til gjengjeld har TF et filsystem som gjør at apper lett kan dele filer/dokumenter og gode enterprise-løsninger gjennom Google Apps for Education, noe som mangler totalt på iPad (på vårt nivå!), som gjør det enkelt å vedlikeholde brukere og brett innenfor skolens trygge rammer. Og vet du hva? Det er mulig å dele ut TF300 til alle elever og så ha et klassesett med iPader (og GarageBand) til musikken :-O

Dessuten – nettleserne begynner å bli ordentlig bra på Android. Sjekk ut Firefox Beta og Chrome for fullverdig bruk av Moodle, Fronter og itslearning (i den grad itslearning funker med noe annet enn Internet Explorer og Microsoft Office) på nettbrettet. På TF kan du laste opp alt du har laget på nettbrettet. Det er mer enn du kan si om iPad. Connect fra RIKT skal ettersigende løse deler av dette gjennom å være en egen fildelingstjeneste (ala DropBox og Google Drive) og innleveringstjeneste/sosialt nettverk (som deler av itslearning, Fronter og Moodle), men jeg har ikke fått prøvd den enda.

Det at et nettbrett ikke er en PC løser vi på Harestad skole med hjemmekontorløsningen og appen JumpDesktop. Den fungerer også greit på iPad, men det er en fordel at TF300 har trackpad i tastaturdockingen. Det er ikke det samme å måtte ta på skjermen i en hjemmekontorløsning som liker mus best.

Så litt om priser. Prisene på de forskjellige nettbrettene (med nødvendig utstyr) er per dags dato…

• «Ny» iPad2 16GB – kr. 2 990,-. Har sett den billigere på Expert (kr. 2.690,-), men den nye utgaven fra Apple er med enda bedre batteritid!
  • iPad3 16GB – kr. 3 790,- / 32GB – 4 490,-. Med tanke på det jeg skrev forleden om at 16GB lagring ikke er nok plass lengre bør en gå for 32GB-modellen. I tillegg bør du ha et tastatur, og jeg anbefaler et Logitech-tastatur til iPad – kr. 899,-. Her finnes det mange løsninger (også billigere), men dette tastaturet fungerer godt og har mange av de samme fordelene som som tastaturdockingen til TF (bortsett fra forlenging av batteritid og USB-plugger).
  • Asus TF300 32GB – kr. 3 295,- / med tastaturdocking – kr. 4 295,-. Ikke glem at TF300 har innebygget miniHDMI (som er ekstrautstyr til iPad), microSD, SD og USB-porter.

Noen ting å være klar over i denne oversikten. Jeg synes en skal være nervøs hvis en kjøper iPad2. iPad1 er nå, etter to år, ikke lenger støttet av Apple – den får ikke neste utgave av iOS. iPad2 er et drøyt år gammel og hvor lenge den henger med er ikke godt å si. 16GB lagring er allerede i minste laget på en iPad.

Det som gjør ting litt vanskeligere er at du får gode bærbare PCer for prisen til en TF300 / iPad3 med tastatur. Du finner alt fra Asus Eee PC Flare 1225 til kr. 3 495,- opp til Asus Zenbook UX32A til kr. 5 995,- og en masse interessante maskiner mellom disse.

Den verden jeg lever i krever enda at du har en nokså vanlig datamaskin for å være en fullverdig deltaker i samfunnet. Det er enda mange nødvendige tjenester i den digitale verden som ikke fungerer godt på nettbrett – om de overhode virker. Det kan godt hende at samfunnet på sikt tilpasser seg nettbrettene, men vi er ikke der enda. Nettbrettet er per dags dato et supplement til datamaskinen, både i samfunnet og i skolen. Mange private har råd til begge deler, men jeg tror ikke mange skoler/kommuner kan dele ut et nettbrett til alle elever i tillegg til å ha nok datamaskiner til å løse de oppgavene som ikke lar seg løse på nettbrettet.

Min prioritering for skole det kommende skoleåret er 1) bærbar datamaskin, 2) Android-nettbrett (spesielt TF300) og 3) iPad. I alle løsningene må elevene uansett ha tilgang til en epost-adresse – og den må være styrt/eid av skolen. Hvis du først skal ha nettbrett peker Google Apps for Education, i kombinasjon med Android, seg ut som en mer interessant løsning for IT-ansvarlige i skolen enn nødvendigvis pussige organisatoriske løsninger for iPad.

Alt dette kan raskt endre seg om Microsoft gjør tingene sine riktig med Windows 8 og Surface