Det som ligger rett foran nesen…

Dette innholdet er 11 år gammelt, så det kan godt hende at ting er utdatert i vår hastige digitale hverdag.

Vi har alle vår horisont for hva vi vet om verden – også IKT-verden – og Maslows «hvis det eneste verktøyet du har er en hammer, er det fristende å behandle alt som om det var en spiker» kan nok være gjenkjenbart i mange IKT-løsninger. Mange IKT-ansvarlige har nok hamret i vei på tilsynelatende spikre der kanskje helt andre verktøy hadde gjort en bedre jobb. Her har jeg ikke tenkt å holde noen uten skyld. Microsoft-entusiaster, Apple-fanboys og Linux-guruer har nok alle valgt en løsning de kjenner godt, selv om den ikke har vært det beste løsningen på noen som helst måte – rett og slett fordi de ikke vet hvilke muligheter som finnes andre steder.

Et innlysende grep er å sikre at IKT-ansvarlige kjenner mange ulike løsninger godt. Men, i en tid der sparsommelige ressurser smøres tynt ut i skolen blir det til at IKT-ansvarliges fordypning og kompetanseheving tar utgangspunkt i det utstyret han kjøper privat og den tiden han legger ned på fritiden.

Og for å slå et slag for IKT-ansvarlige utfordrer jeg rektorer og skolesjefer – du får mer kunnskapsrike (og engasjerte) IKT-ansvarlige om de har et lite personlig budsjett til å teste ting, alt fra den nye typen nettbrett fra Microsoft til å kjøpe og installere en linux-server hjemme. Det er pussig hvor mye arbeid en legger ned i å få en linux-server til å virke når den står hjemme – spesielt om den kjører noen tjenester som er viktige. Og det er da du virkelig lærer ting! Et slikt lite budsjett kan være en utrolig billig måte å gi etter- og videreutdanning til IKT-ansvarlige, samtidig som IKT-ansvarlige føler at noen setter pris på ham (jfr. det jeg har skrevet tidligere).

Når IKT-ansvarlige har arbeidet i de fleste operativsystemer, fingret med alle typer nettbrett og gjort flere forsøk på å forstå hva trunking i et VLAN er, begynner han å bli en ressurs som vet noe om hvilke løsninger som passer godt til bruk i skolen. Skolen / kommunen vil også være bedre rustet i møte med enkeltpersoner (og bottom-up-prosjekter) som har vært på konferanser eller lest en blogg og har funnet oppskriften på å løse alle utfordringer i skolen… :-)

,