Vel blåst på NKUL for denne gang

Dette innholdet er 11 år gammelt, så det kan godt hende at ting er utdatert i vår hastige digitale hverdag.

Så var jeg på flyet hjem fra NKUL for 2013 og det er på tide å oppsummere hvordan det gikk i år. Jeg kom meg ikke opp til årets begivenhet før tirsdagen, men jeg har planer om å få med meg fellessesjonene og annet viktig fra mandagen når det blir lagt ut som streaming på NKULs sider.

Jeg tok et (alt for) tidlig fly fra Stavanger til Trondheim på tirsdagen og var på plass til første fellessesjon, som jeg elegant hoppet over for å finne frem til hvor jeg skulle holde mine sesjoner denne dagen. TV-debatten som fulgte med Kristin og Erna var sånn passe interessant. Det ble mye generell skoledebatt og jeg (og flere andre) savnet mer om IKT og skole.

Så sprang alle videre til neste sesjon  (fordi ingen politikerdebatt klarer å slutte når de skal :-) – og min sesjon om Forum for IKT-ansvarlige kom igang litt etter skjema. Det ble en interessant samtale (får vi vel kalle det) mellom deltakerne i salen og meg om IKT-ansvarliges rolle og hvordan få skoleeier/kommuneledelse/politikere til å gjøre det som er bra for skolen og IKT. Deretter var det utstillerseminar, men jeg ble hengende utenfor og snakke med flere deltakere på sesjonen. Det er mange kjekke folk på NKUL. Føler at hele Twitter-feeden min er her :-)

Mitt favorittauditorium, også kalt «StarWars»-auditoriet på folkemunnet på NTNU.

Den andre sesjonen min ble litt annerledes enn jeg hadde regnet med. Det var en litt tammere gjeng enn før lunsj – selv om det stort sett var de samme folkene. Temaet fremtidens IKT-system for skole med en vinkel på sammenhengen med visjon for IKT i skolen og valg av teknisk løsning ble kanskje litt vel svevende. Ikke det, det kom opp interessante ting om hvordan IKT-løsninger er gjort i ulike kommuner.

Det som var felles for begge øktene var den himmelvide forskjellen mellom grunnskole og videregående skole. Fylkeskommunene lever i en luksusverden i forhold til grunnskole når det gjelder tilgang til IKT-ressurser. Dette tror jeg at jeg skal spille tilbake som noe en må ta høyde for i en del settinger i NKUL. Kanskje vi skulle hatt «rene» grunnskole og videregående sesjoner, fordi blandingen kan gjøre samtale om IKT i skolen nokså springende.

Så var jeg på et utstillerseminar med «Microsoft: Windows in the Classroom – muligheter med Windows 8, Office og Learning Suite«, som dessverre var skuffende. Jeg sitter enda å tenker på hva det var som gjorde at jeg ikke synes jeg fikk frem det de ønsket, men jeg tror de siktet for høyt med et for ordinært budskap. I praksis ble det hopping fra ett tema til ett annet med hovedtema at du kan bruke programmer Microsoft har laget – uten at disse programmene egentlig skiller seg særlig ut fra noe annet der ute. Det er noe med spørsmålet «hvorfor» som ikke blir godt besvart, og jeg skal tenke mer på hva det er som skurrer i PIL-programmet til Microsoft. Jeg klarer ikke helt sette gode ord på det enda, men det kommer nok :-)

Onsdag begynte NKUL med en god fellessesjon med Kjell Atle Halvorsen om «Jeg er ikke mora deres…» – Klasseledelse i teknologitette læringsmiljø. Når dette foredraget blir tilgjengelig for streaming skal det vises til alle lærere i Randaberg før vi går i gang med maskiner for alle elever på 8. trinn. Det er et godt utgangspunkt for hva som skjer og bør skje i et teknologirikt klasserom.

Det påfølgende utstillerseminaret gitt med til å snakke med sjef for NDLA og Ole Ekroll om KS kommende satsing på NDLA i grunnskolen. Her er det mye spennende på gang og jeg tenker på om jeg skal dra i gang RLE på egenhånd nå til sommeren, før jeg skal ha RLE på 8. trinn neste skole – uten lærebøker…

Kl. 11:00 var det klart for min tredje sesjon på NKUL – denne gang om hvordan vi i Randabergskolen har tatt i bruk Google Apps for Education for elever og ansatte. Jeg vil våge å påstå at det ble en god presentasjon med god stemning. David og Kjetil, IKT-ansvarlige på Harestad og Grødem skole, ga meg god drahjelp om Google Disk – og som satte en ekte Google-stemning på presentasjonen. Etter sesjonen var mange interessert i å vite mer, og jeg tror jeg ikke tar for godt i om jeg tror at Google Apps kommer til å få flere brukere i nærmeste fremtid. Det er mange skoler som sitter litt på gjerdet og vil vekk fra den løsningen de har nå – om det være seg Microsoft eller itslearning.

Mens jeg venter på at NKUL legger ut videoer og presentasjoner på hjemmesidene sine, kan alle kose seg med årets tweets fra NKUL.

Og om noen skulle ha lyst til å se PDF-utgaver av presentasjonene mine, så finner du Forum for IKT-ansvarlige her og Google Apps for Education her.

Jeg kjører også et eksperiment med direktevisning av presentasjonene her under. I presentasjonene får du også tilgang til presentasjonsnotatene mine.