Å skrive til seg selv og allmennheten

Dette innholdet er 11 år gammelt, så det kan godt hende at ting er utdatert i vår hastige digitale hverdag.

Nå som Prosjekt  «Se mot Randaberg!» snart ruller avgårde tenker jeg høyt omkring hvordan vi skal dokumentere prosjektet.

Vi har bruk for en erfarings-/dokumentasjonsbase og en mulighet for deltakerne i prosjektet til å føre en individuell journal. Valgene jeg har talt opp så langt er Mediawiki, WordPress, Google Disk-dokumenter og Google Site (med bl.a. dokumenter fra Google Disk).

Det er viktig å ha i minne at dette valget kan betyr en del ift hvilke verktøy lærerne kommer til å ta i bruk sammen med elevene.

Det jeg har tenkt oss(!) frem til så langt er…

Mediawiki – som erfarings-/dokumentasjonsbase. Driftes lokalt på tjenere til skolen.

+ Gir god struktur til informasjonen en legger ut.
+ Lett å følge historikk i artikler og diskusjoner (hvem har skrevet hva).
+ Mange gode verktøy for å bearbeide informasjonen som ligger i systemet.
+ Godt verktøy om lærere ønsker å bruke det sammen med elever til informasjonsskaping.
– Høy terskel for de som ikke kjenner/er vant med mediawiki-markup. Tungvindt å sette inn film og bilder.
– Ikke like fleksibel som Google Disk ift samtidig skriving av mange brukere.

WordPress – som journal for den enkelte. Driftes lokalt på tjenere på skolen. Jeg foretrekker dette fremfor Blogger, fordi WordPress har større fleksibilitet og kontroll ift hva vi ønsker å bruke det til.

+ Godt skriveverktøy med lav terskel for å komme igang, samtidig som det har rimelig avanserte funksjoner.
+ Gode muligheter for moderering om elever skal lære å skrive blogg.
+ Litt gjennomtenkt tagging kan gjøre informasjonen i bloggen lett tilgjengelig og strukturert.
– Lærerne/elevene må ha opplæring.
– Krever administrering/moderering for å fungerer optimalt (mot elever).

Google Disk og Site er bedre som midlertidige verktøy i forhold til akkurat disse delene av prosjektet. Jeg synes de er fabelaktige verktøy, men de er så åpne mot Internett og åpne standarder der som jeg kunne ønske. Der er enklere å bruke WordPress som publiseringskanal enn et Google Disk-dokument. Om en ønsker kan en heller kladde i Google Disk før en limer det inn i WordPress.

Det samme gjelder Mediawiki vs Google Sites – som erfarings-/dokumentasjonsbase liker jeg bedre mediawikis standardiserte tilnærming til verktøy og format enn Googles unektelig brukervennlige, men mer lukkede utgangspunkt. Igjen kan en heller kladde i Google Disk før en limer det inn i Mediawiki.

Jeg har forresten, til dere litt mer teknisk interesserte, satt opp siste utviklerutgave av Mediawiki sammen med VisualEditor, Mediawikis nye redigeringsverktøy, lokalt på tjenerne her. Jeg synes VisualEditor gjør en utrolig god jobb med å senke terskelen for å få folk til å skrive i Mediawiki (selv om bildebehandlingsbiten tydelig er i beta enda :-).

,