Sløvedag

Sløv i den forstand at jeg gjorde noe annet jeg heller hadde lyst til :-)

Det betyr at jeg har sjekket at DRBL i Fedora 14 virkerlig virker etter at jeg satte det opp på en virtuell tjener på skolen. Vi har kjøpt noen bittesmå datamaskiner som ikke koster allverden og vi tester nå forskjellige utgaver av dem for å se om de virker fint som DRBL-klienter i systemet vårt. Hvis ikke kan vi bruke dem som ordentlig billige (og gode) windows-maskiner på skolen. Om dette fungerer slik vi ønsker det kommer vi aldri til å kjøpe brukte maskiner igjen. ZBOXene er nye og de koster ikke mer enn ca. kr. 500,- mer enn det en bruk maskin koster oss (og de har GB-nettverk!), men vi må se litt hvilken ZBOX-modell som virker best. De finnes i alle slags varianter fra kr. 1.400,- og opp uten minne og harddisk (men med CPU). 2GB minne koster ikke mer enn kr. 300 i dag og harddisk trenger vi ikke til DRBL-klientene (vi kobler ut harddisker når vi kjøper brukte maskiner).

Så… har jeg sett litt mer på Open-Xchange som et alternativ til OpenWebMail (som vi bruker nå) og Zimbra (som vi har planer om å gå over til). Jeg røk opp i noen avhengigheter til andre programpakker på CentOS som jeg ikke fikk løst med det første, men jeg har ingen planer om gi opp. Dette vil jeg teste, fordi jeg ser at Open-Xchange er mye større enn jeg var klar over. Det er greit å vite hva vi ikke velger når vi går for en annen løsning enn den vi har akkurat nå.

Jeg har også forsøkt meg på en lokal installasjon av Diaspora, men der var ikke installasjonveiledningen helt på høyde – og jeg kan ikke Ruby godt nok (enda) til å løse det helt selv. Har ikke gitt opp det heller…

Ellers har jeg gjort meg noen tanker om Ubuntu kontra Fedora fra en systemadministrators synspunkt. Ubuntu er strømlinjeformet, pent og enkelt – og det er lett å sette det opp til å være en dugende desktop-løsning for hvermannsen. Fedora er «vanskeligere». De har valgt å holde hardt på at alt som leveres med Fedora skal være fritt. Det vil si at du i praksis må gjøre noen ikke helt vennlige grep for å få mp3, NRK.no og YouTube til å virke. Det er egentlig ikke vanskelig, men du må vite hva du skal gjøre for å få det til – og det stenger mange vanlige brukere ute. Men… har du noen gang prøvd å koble Ubuntu opp mot en LDAP-tjener? Antakeligvis ikke. Jeg kan fortelle deg at det er skvettenkelt i Fedora og et ordentlig knot i Ubuntu. I Ubuntu må du søke deg frem til rett side på Ubuntus wiki for å finne instruksjonene, installere en del obskure pakker, gå over i terminalvinduet og gjøre en del endringer i flere konfigurasjonsfiler før du må restarte et par tjenester. Fedora har en GUI der du bare skriver inn nødvendige opplysninger for at den skal vite hvilken LDAP-tjener den skal koble seg opp til – og du er igang. Det er tydelig hvilken distro som er laget for hvilket miljø. Det er selvfølgelig en utfordring når vi trenger en hypervennlig desktop som er enkel å konfigurere opp mot større systemer. Kanskje jeg må lage Ubudora… ;-)

Årsaken til rableriet om Ubuntu og Fedora er selvfølgelig fordi jeg har satt opp en DRBL-tjener med Ubuntu og koblet det opp til resten av systemet vårt. Den er ikke helt på plass enda, nettopp fordi det er så mye knot å sy det inn mot systemet vårt – i forhold til å gjøre det samme i Fedora. Egentlig liker vi ikke Ubuntu, men det begynner å bli vanskelig å ignorere. Det er faktisk nå også en rekke systemer som først blir satt ordentlig opp/dokumenter mot Ubuntu før det kommer til Fedora og CentOS, så vi må nok ha oss en ordentlig tenkepause om hvilket system vi går for i fremtiden.

,