Konkrete dagdrømmer

Dette innholdet er 9 år gammelt, så det kan godt hende at ting er utdatert i vår hastige digitale hverdag.

7c1ae4bbeaf7e7afbb7c94c6a4bb15adf26140b067a56c44b9dafa6bffe3c1cbOppe i alt arbeidet med å migrere to Google Apps for Education-domener til et nytt, innføring av 2-stegs pålogging for GAFE, irritasjoner over Cisco Meraki-nettverk som ikke virker helt som planlagt med Asus T100 og alt det andre en tilfeldig rådgiver hos skolesjefen holder på med, tok jeg meg tid til å gjøre noen konkrete dagdrømmer om spill i skolen… uten å tenke på MinecraftEdu.

Målet mitt var å lete frem små vanlige spill som elevene kunne spille på Asus T100-maskinene sine – og som var kunne ha en aktualitet i ulike fag. Det er viktig at de er små (mindre enn 200MB) slik at det er enkelt å laste dem ned og at de er vanlige spill – ikke pedagogiske. Pedagogiske spill er laget for at du skal lære noe og så bruker de metoder fra spill for å gjøre det. Vanlige spill brukt pedagogisk er spill som er laget for å være morsomme/interessante å spille og så er det i tillegg mulig å lære noe nyttig av å spille dem. Forskjellen kan synes liten, men den er himmelvid i praksis. Pedagogiske spill er ikke morsomme å spille og de handler stort sett om pugging/overlæring av ting elevene allerede kan (burde kunne). Ordentlige spill er morsomme å spille – og det du skal lære  du lære i spillet for å mestre selve spillet.

Jeg vil også at spillene skal være rimelig ukjente (i alle fall for elevene), slik at elevene ikke har spilt dem før jeg tar dem i bruk i undervisningen.

Spillene jeg referer til under er hentet fra HumbleBundle.com. Det er et nettsted som distribuerer spill (ofte indie-spill) i pakker til den prisen du selv ønsker å betale! De aller fleste spillene får du til både Windows, OSX og Linux – og ofte også Android.

32b6f78187d19e798e5f15f5e4ff1d5ade24b41d Osmos – Spillet åpner med sitatet «For every action there is an equal and opposite reaction» av Isaac Newton. Jobben ditt er å vokse ved å absorbere andre partikler som er mindre enn deg. Du skyver seg selv fremover ved å skyte ut stoff bak deg, men du gir da fra deg masse og blir mindre. Om du ikke akkurat kan formler for masse og treghet vil du i alle fall vite ha en god ide om masse gjør med objekter også når de går i bane…
05a917b90570b9a56fb177070ad669962dd2f3c2

Limbo – Dette er et klassisk plattformspill hvor du må løse en rekke finurlige gåter underveis. Det spesielle er at du kontrollerer en gutts reise gjennom en spent og fiendtlig verden. Hovedpersonen er så skjør og hardfør som du forventer av en ung gutt, noe som skaper en annerledes og overraskende intens fortelling.

Spillet kan gjøre en god jobb i norsk og KRLE (jeg er så oppdatert atte ;-).

22ca0dabdc2045e1ef8d304f8e2e3b68735805fa Crayon Physics Deluxe – Er et spill hvor tegningene dine magisk skapes om til ekte fysiske objekter. Løs oppgave etter oppgave så artistisk og kreativt du klarer. Du får ekstra poeng for å tenke utenfor boksen :-)
0c164b6b833e87e1b063953498e3d64f843f675e

Papers, Please! – Den kommunistiske staten Arstotzka har nettopp avsluttet en seks-års krig med nabolandet Kolechia og gjenvunnet sin rettmessige halvparten av grensebyen, Grestin. Din jobb som innvandring inspektør er å kontrollere flyten av mennesker inn i Arstotzkan-delen av Grestin fra Kolechia. Blant mylderet av innvandrere og besøkende på jakt etter arbeid er skjulte smuglere, spioner og terrorister. Kun utstyrt med dokumenter levert av de reisende og kontorets primitive undersøk. søk og fingeravtrykkssystem må du bestemme hvem som kan reise inn i Arstotzka og hvem som vil bli avvist eller arrestert. Hvis du ikke har tjent nok penger ved dagens slutt er det ikke sikkert du klarer å fø familien din.

Dette er et forbausende emosjonelt sterkt og til tider ubehagelig spill – og kan starte mange gode diskusjoner i både samfunnsfag og KRLE.

21545037b411ebbea672e4e5dddfbf4f3864f70e Don’t Move – (Norsk / samfunnsfag) – Et spill om ninjaer, å prøve og å mislykkes. Spillet starter enkelt – du kan bare bevege seg til venstre eller høyre. Og mens du prøver – og mens du mislykkes – skjønner du at dette er et metaspill om hvordan spill holder spillere i gang i spillet. SPOILER – spillets eneste mål er å gi deg belønninger for å fortsette å spille spillet. Og det virker! Kan fungere som utgangspunkt for gode samtaler om hva som motiverer og hvorfor folk spiller spill.
1b82b3c7435006e01c1eaa320eee010c38f567a3 Bridge Constructor – Lag broer i ulike materialer og med forskjellige teknikker, fra vanlige broer til helt ville løsninger. Følg fysikkens lover og lag broer som motstår belastningen de utsettes for.
4deee43e522debffc3fc1c3e0b2de9179c95afff Antichamber – Dette spillet er litt for stort til å falle inn under mine selvvalgte kriterier (428MB), men det er vel verdt å få med seg. Fag? Tja, hvis noen elever klarer å løse dette spillet kan du anta enten 1) de er ordentlig smarte eller 2) de finner walkthroughen på det store Internet :-). Selv om du på forhånd er advart om at dette spillet kommer til å tulle med hodet ditt (du er herved advart ;-) – så kommer spillet til å tulle med hodet ditt!

Nå må jeg heller ikke glemme «The Stanley Parable«, men dette «spillet» faller utenfor både kravet om størrelse (1000MB) og at det egentlig ikke er et spill! Ikke det – The Stanley Parable er en utforskning av fortelling, spill og valg. Bortsett fra at fortellingen kanskje ikke spiller noe rolle, at det muligens ikke er et spill og at det ikke er sikkert om du noen gang faktisk har et valg! Jeg har tenkt ut et opplegg hvor vi kan spille dette spillet sammen i klassen på prosjektør. Det er for stort til at alle elever kan installere det på hver sin maskin – dessuten er ikke dette en del av noen HumbleBundle-pakke. Knytter det til argumentasjon i norskfaget (gjenkjenne retoriske appellformer og måter å argumentere på).

Målet er å prøve dem ut på uskyldige og uforberedte elever på Harestad skole og samle erfaring om hvordan spillene fungerer i praktisk bruk. Det kommer et blogginnlegg for hvert spill jeg prøver ut – med instruksjonsark og alt… :-)


Publisert

i

,

av

Stikkord:

Kommentarer

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.