Nå har jeg en iPad2 også…

…og jeg er litt imponert og litt skuffet. Imponert over at de klarer å presse enda mer og bedre hardware inn i en enda tynnere dings – med samme batteritid! Skuffet over at iMove var så tamt. Garage Band var helt utrolig, men iMovie er bare en skygge av det det kunne vært – synes jeg :-). Det var enkelt å bruke osv., men jeg savnet et par muligheter som de sikkert kommer til å legge inn etter hver. Kanskje det bare er jeg som ikke helt blir venn med tema-tenkningen i forhold til overganger.

Jeg har også fått førstehåndkjennskap til alt rotet som skjer når du synker to iPader mot samme iTunes. Dette er en forsmak på hva vi må løse om vi skal rulle ut en masse iPader til elever. Jeg må lese med igjennom bloggen til Speirs igjen og se hvordan han kom teknisk i havn med dette. Så må jeg teste en masse forskjellige scenarier med de to iPadene jeg har her hjemme. Jeg skulle ønske Apple hadde laget et ordentlig system for utrulling av iPader i skolen… grunnskole, altså – elevene våre har ikke (og skal ikke ha) VISA-kort.

Jeg venter på en Asus Eee Pad Transformer (Android 3.0) – og har blandede forhåpninger til den. Jeg håper nettleseren og flash er så bra at det er bedre enn Safari (uten flash) på iPad. Jeg vet at jeg bor i en bedre verden med Asus Eee Pad enn iPad om jeg vil rulle denne ut til en masse elever i forhold til distribuering av programvare o.l. Du trenger ikke å registrere deg med VISA-kort eller liknende for å kunne installere programmer – og du kan installere programmer akkurat hvordan det passer deg. Vi kan sette opp vår eget programlager til Eee Pad hvor vi har gjort tilgjengelig alle de programmene vi vil at elevene skal ha på enheten sin. Vi er heller ikke avhengige av et progam på en annen maskin for å synkronisere enhetene eller ta sikkerhetskopi av dem. Men Android 3.0 har enda ikke så mange utrolig bra programmer som iPad har. Garage Band er et svært godt eksempel på dette. Det er etter hvert gode omtaler av Eee Pad – spesielt fordi du enkelt kan «gjøre den om» til en bærbar PC. Konklusjonen hos de fleste ser ut til å være at hardwaren er svært bra, men programvaren er ikke så bra som på en iPad.

Eee Pad er en killer hvis flash kan kjøre alle de norske pedagogiske flash-programmene på ulike norske hjemmesider. Dette kan iPad aldri gjøre – og jeg tror ikke f.eks. «Salaby» kommer som en egen iPad-app noen gang (før evt. iPad har inntatt hele grunnskolen – noe som nok er en stund til ;-). Forøvrig – prismessig er Eee Pad et godt hesthode billigere enn iPad med tanke på alt du får med Eee-en som er ekstrautstyr på iPad.