Om prosjekt «Se mot Randaberg!»

Opptakt til noe spennende

«Se mot Randaberg!» er på en måte oppfølgeren til Prosjekt «Nettbrett». Etter at vi var ferdige med prosjektet med Android-nettbrett hadde vi lyst til å fortsette et nettbrett-prosjekt på 8. trinn i et tett samarbeid med Lesesenteret på UiS. Lesesenteret kom, av forskjellige grunner, aldri med i det forrige prosjektet, og denne gangen var det planen at vi sammen skulle starte et prosjekt på 8. trinn på Harestad skole høsten 2013.

Det ble raskt klart at skolesjefen i Randaberg og Lesesenteret sammen klarte å sette av midler til å skaffe nettbrett til en av de tre klassene på 8. trinn. Samtidig som vi arbeidet med å finne mer midler, slik at vi kunne få med de to andre klassene også, ble erfaringer fra Android-prosjektet og det kommende samarbeidet med Lesesenteret presentert politikerne i Randaberg – og de tok grep og sa at de ønsket at kommunen skulle skrive en sak der en vurderte muligheten for å innarbeide at alle elevene på 8. trinn i Randaberg kommune skulle få et nettbrett fra og med høsten 2014. Dette er per dags dato på vei inn i budsjettbehandlingen for 2014.

Dette klusset til planene mellom Harestad skole og Lesesenteret. Hvordan skulle nå prosjektet ta form? Skulle vi fortsette med planen om en klasse fra høsten 2013 eller skulle vi vente? Løsningen ble at i et samarbeid med rektor på Harestad skole og skolesjef ble det funnet midler til at alle elever på 8. trinn på Harestad skole skulle få et nettbrett fra høsten 2013. Og slik ble det.

Tre prosjekter i prosjektet

Utfordringen i dag er at det er tre prosjekter i prosjektet. Prosjekt «Se mot Randaberg!» er et prosjekt på Harestad skole der målet er at skolen skal utvikle en god metodisk bruk av IKT-verktøy i den ordinære undervisningen. Dette er vel så mye et internt prosjekt som noe annet, og handler for eksempel om hvordan vi skal forholde oss til ulike vurderingssituasjoner når alle elever har dette verktøyet tilgjengelig.

Samtidig er det også et prosjekt sammen med Lesesenteret, der skolen og Lesesenteret sammen skal samle og utveksle erfaringer om ulike sider av den digitale tekstkulturen hos elever som har 1-til-1-tilgang til nettbrett i skolen.

På toppen av det igjen er det fra Lesesenterets side knyttet en 4-årig doktorstipendiatstilling til prosjektet, som har som hovedmål å se i hvilken grad disse elevene blir bedre (eller ikke) til å produsere/lese multimodale tekster.

Hvert av disse aspektene i prosjektet krever at lærere, elever og Lesesenteret opptrer i ulike sammenhenger – og at prosjektleder for kommunen (meg) prøver å legge til rette for de ulike behovene hvert av disse prosjektene krever.

Også var det teknologien da

På toppen av dette igjen ligger teknologien og lurer. Etter å ha vurdering flere ulike løsninger endte vi opp med et Win8-basert nettbrett (med tastatur-docking). Dette er relativt ny teknologi, og vi kommer nok til å merke at vi gjør erfaringen ikke så mange andre enda har vært borti. Vi arbeider også med fortløpende å oppdatere det eksisterende IT-systemet på Harestad skole, slik at det arbeider godt sammen med den nye teknologien. Akkurat nå handler det mest om å få på plass et bedre trådløst nettverk (ferdig utrullet i løpet av høstferien 2013) og at vi på skolen skal forholde oss til fellesområder på tjener kontra delte mapper i Google Disk i Google Apps for Education.