NKUL2012 – Om Prosjekt «Nettbrett» og noe hissig prat om 1-til-1 i skolen

Dette innholdet er 12 år gammelt, så det kan godt hende at ting er utdatert i vår hastige digitale hverdag.

Velkommen! – til dere som leser dette innlegget fordi dere fikk en epost fra NKUL med lenke til www.iktogskole.no. Jeg håper dere tar turen innom min sesjon S1B onsdag 9. mai kl. 13:00!

Samtidig, også til dere faste lesere (som jeg faktisk har :-), satte eposten fra NKUL igang et par tanker om prosjektet jeg skal presentere der. For å drive litt reklame for min sesjon skal jeg skrive noe om hva jeg kommer til å gripe fatt i, uten at jeg røper alt (jeg vil jo du skal komme på sesjonen min :-).

I en utviklingspermisjon våren 2011 fikk jeg tid til å tenke en del tanker om IKT og skole – og resultatene finner dere i denne bloggen. Et av resultatene var Prosjekt «Nettbrett» og det er dette prosjektet, og forarbeidet til det, jeg kommer til å si mest om på NKUL.

<SPISSFORMULERINGER>
En av de tingene jeg kommer til å si tydelig er at det bare er 1-til-1 (det at hver elev har hver sin digitale dings) som er fremtiden for IKT i skolen. Et klassesett med nettbrett er ikke 1-til-1. Det er 1-til-mange og det er veldig annerledes enn 1-til-1. Det er ikke noe nytt i et klassesett med nettbrett. Ingenting blir annerledes på skolen med klassesettet. Det er det samme som et datarom, som jeg regner med skolen har. Jada – en og annen time vil være annerledes og elevene kommer til å synes det er spennende å bruke nettbrettet, men det er fremdeles den gode gamle skolen du driver. Det skjer ingen kvalitativ endring av pedagogikken før du har 1-til-1.

Jeg liker altså ikke klassesett med nettbrett. Det er en retning vi ikke trenger å gå. Dessuten skjuler det en del utfordringer knyttet til administreringen av 1-til-1-løsninger i grunnskolen. Fra mitt 1-til-1-perspektiv er prosjekter med klassesett i beste fall uviktige (fordi de ikke er fremtidsrettet), men i verste fall kan de også være en sovepute for daff satsing på IKT i skolen.

Dessuten kommer disse klassesettene med nettbrett som et supplement til skolens vanlige PCer. De fleste skoler/kommuner har såpass dårlig råd at det å kjøpe nettbrett i tillegg til vanlige PCer ikke lar seg kombinere. Da mener jeg at skolen heller skal bruke penger og ressurser på å jobbe mot en god 1-til-1-løsning (gjerne nettbrett) fremfor kjøpe litt av alt.

Ingen får lov til å ta dette til inntekt for at jeg sier at da kan du la være å kjøpe nettbrett (eller annet IT-utstyr). Dette skal du ta til inntekt for at jeg vil du skal gjøre mer enn å kjøpe klassesett. Jeg vil du skal planlegge og sette igang 1-til-1 på skolen din!
</SPISSFORMULERINGER>

Det er lys av dette vi delte ut et Android-nettbrett (Asus TF101 med tastaturdocking) til 9A på Harestad skole. Vi vil se hva som skjer med elevene, lærerne og undervisningen når de har 1-til-1-tilgang hele tiden og vi vil se om et nettbrett kan erstatte den vanlige PCen. Om nettbrettet ikke kan erstatte PCen blir nettbrett i skolen ikke mer enn en jippo-greie for å være hipp og kul (og variere undervisningen litt). Og ja, vi valgte Asus TF101 (med Android) fremfor iPad2 til dette prosjektet.

Hvis du vil vite hvorfor vi har valgt det vi har valgt og hva vi har erfart i prosjektet – møt opp på NKUL 2012 9. mai kl. 13:00 på sesjon S1B. Jeg kommer til å legge ut presentasjonen på Prezi (og som PDF) i slutten av april. På sesjonen får du vite mer om disse utfordringene i prosjektet:

  • Hvorfor er 1-til-1 så viktig og klassesett med maskiner ikke viktig?
  • Hvorfor et Android-nettbrett og ikke iPad?
  • Kan et nettbrett (med tastatur) erstatte den vanlige PCen i grunnskolen?
  • Hva skjer med undervisningen når alle elever har et nettbrett?
  • Blir elevene flinkere? Lærer de mer?
  • Passer læreplanene i grunnskolen med nettbrett?

Og hvis noen lurte – jeg er bare en ydmyk kommunalt ansatt som ikke har noen forpliktelser overfor noen forhandlere. Jeg hater selv å høre på folk som presenterer prosjekter hvor de aldri har hatt utfordringer (eller ting de ikke har fått løst) eller som aldri har vært i tvil om det de har gjort har vært rett, og jeg kan love deg at du skal slippe å høre på en sånn en… :-)


av

Stikkord:

Kommentarer

3 kommentarer til “NKUL2012 – Om Prosjekt «Nettbrett» og noe hissig prat om 1-til-1 i skolen”

  1. Hilde Anfindsen avatar
    Hilde Anfindsen

    Befriende lesning at nettbrett ikke = ipad. Håper jeg får anledning til å høre på deg i mai!

  2. Geir Forbord avatar
    Geir Forbord

    Interessant prosjekt. Kan et nettbrett med tastaturløsning fungere som erstatter for pc. I mitt ideelle scenario har vi begge deler, men nettbrettet må være personlig, pc kan være tilgjengelig på et datarom. Vår skole på ungdomstrinnet har fem års erfaring med 1 til 1, ekte sådan. Etter starte med 15 tommers, har vi nå 13 tommers. Er tida snart inne for å gå over til nettbrett? Med nok gode digitale e- bøker, ville jeg sagt ubetinget ja. Til de fleste elevarbeider er skjermflaten stor nok, brukervennligheten med berøringsskjerm overgår pc/ mus, ligger i håndflaten, overlegen batterikapasitet, lesevvennlig nok, lærebøker leses sjelden fra perm til perm, kort sagt alt tilgjengelig fra et sted. Lykke til med prosjektet, måtte det bli vellykket. Forøvrig er iPad-eier. Apple’s satsning på digitale skolebøker medio januar fikk meg til å anskaffe et. De bruker å treffe blink.

    1. Odin avatar

      Veldig spennende med ekte 1-til-1 på en så stor ungdomsskole! Hvordan har dere løst dette praktisk, teknisk og økonomisk med 226 elever? Er det noe dere har prosjektpapirer på som jeg kan få fatt i? Hva har gått over all forventning? Hva har dere slitt med (og kanskje ikke løst)? Dele? :-)

Legg igjen en kommentar til Hilde Anfindsen Avbryt svar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.