Noe som bare skjer

Når jeg presenterer Google Apps for Education er et av poengene mine at det har en forstyrrende effekt på andre tjenester, som f.eks. et LMS som itslearning. Og så har jeg gjort et poeng av at det ikke alltid er så dumt :-)

Nå sitter jeg og lurer på om jeg er i ferd med å bli utsatt i en slik forstyrrende effekt selv. Jeg har alltid tenkt at fremtiden i skolen ligger i nettbrettliknende løsninger. Jeg mener at nettbrett har fordeler som passer bedre til skole enn det vanlig bærbare PCer har. Batteritid, formfaktor/portabilitet, umiddelbart på og oppstart av apper, berøringsgrensesnittet og apper – er noen av disse fordelene.

Samtidig er det ikke å stikke under en stol at nettbrett ikke alltid strekker helt til i skolen. Det er enda mange (gode) verktøy som bruker Flash og Java og funksjonaliteten i mange apper er svært begrenset ift PC-utgaven. Mange tanker rundt dette lå til grunn for at vi valgte en hybrid-PC (i mangel av et bedre uttrykk) i form av Acer W510. I utgangspunktet er dette et nettbrett med tastaturdocking, men med en full utgave av Windows 8 (nå 8.1). Om du aldri kobler av tastaturet er den i praksis en vanlig bærbar PC, men med veldig god batteritid (15 timer) og frontkamera (og berøringsskjerm). Dessverre er app-utvalget til nettbrett-delen i Win8 et sorgens kapittel og jeg vet ikke hvilken verden Microsoft-folk lever i når de påstår at «alle de vanlige appene finnes til Windows». Det er ikke vanskelig å forstå at apper ikke utvikles til Win8 når du i praksis har deluxe-utgaven av appen tilgjengelig som egen program til Windows eller som fullverdig nettside i nettleseren. I praksis betyr dette at nettbrett-delen i Win8 er en ødemark, mens desktop-delen har full funksjonalitet. Da ender du lett opp med å bruke maskinen som PC i stedet for nettbrett – og med god grunn!

På toppen av dette har vi Google Apps for Education (GAE) på Harestad skole. Vi bruker det mye og vi bruker det i Chrome. Om elevene logger seg på Chrome med GAE-brukeren sin kan vi også styre hvilke Chrome-apper de skal ha tilgjengelig – og vi kan også bulk-kjøpe apper til dem. Vi har altså en fullt funksjonell distribusjonskanal gjennom Chrome og GAE. Hvis noen nå begynner å mumle noe om Chromebook, så er dere inne på noe. Om vi ikke tar noen aktive grep er vi på full vei mot en utgave av Chromebook, der Win8 bare er systemet vi bruker for å kjøre Chrome. Ikke det – Acer W510 er en god Chromebook. Skjermen er litt liten og den kunne vært litt raskere (og trackpaden suger). Nå er det en Asus T100 på vei i posten – og den er minst dobbel så rask som Aceren og har en helt annen trackpad (og omtale kommer :-).

Kanskje Chromebook-folket har rett? Så lenge du kan kjøre en Chrome-nettleser har du tilgang til alt du trenger. Du trenger ikke lure på hvilket OS som ligger i bunn, bare du er fornøyd med maskinen den kjører på. Alle apper og tilganger administreres gjennom administrasjonsgrensesnittet i GAE. Ikke noe styr med utrulling av apper eller programvare – det bare er der når du logger deg inn i Chrome.

Men – jeg ser at vi går glipp av noe viktig ift til elevers produksjon når vi ikke har funksjonelle nettbrett. Det er noe med det direkte i et berøringsgrensesnitt og apper som gjør at elever arbeider annerledes og  mer effektivt enn via programmer på en PC eller i en nettleser – og jeg er ikke sikker på at vi hadde mistet noe viktig ved å bruke iPad med tastatur fremfor en bærbar PC. Derfor liker jeg ikke at vi dras mot Chromebook-løsningen uten å ha tenkt mer over det.

Jeg sier ikke at det er til Chromebook vi skal, men jeg ser at jeg fristes. Det virker så lett å ordne alt gjennom GAE…

5 tanker om “Noe som bare skjer

  1. Veldig mye interessant her, som vanlig.

    Men hmmm… er det den IT-ansvarlig som snakker her? Administrasjon framfor læring ? :-) Jeg er (foreløpig) overbevist om at elever vil foretrekke iPad hvis de kan velge, og skolen legger til rette for det.

    «deluxe-utgaven av appen tilgjengelig som egen program til Windows eller som fullverdig nettside i nettleseren» Her tillater jeg meg å være uenig, muligens på sviktende grunnlag, men jeg tar sjansen: Jeg mener noe av det geniale med nettbrett-appene er at de er forenklede og brukertilpassede utgaver av tradisjonelle programmer. Alt du kan gjøre med Book Creator kan du vel gjøre i en vanlig tekstbehandler og ? Eneste forskjellen er at tekstbehandleren har mange flere muligheter og derfor gjør det mye mer komplisert, men bedre? Neppe. Det geniale er jo forenklingen fra produksjon via publikasjon til konsumpsjon (too much… :-)

    1. Jeg er både enig og uenig – apper er som regel begrensede utgaver av mer funksjonelle PC/nett-utgaver, men… enkelheten og «direktheten» med et berøringsgrensesnitt på et hendig nettbrett har en egenverdi som en PC ikke kan gi. I mange sammenhenger i skole holder det med funksjonaliteten i appen og da er enkeltheten/direktheten et stort pluss, som gjør at en bør velge nettbrett fremfor PC. Men – så kan det hende at det er funksjonalitet du som en app ikke kan levere. Da må du ha en PC, og når en skole ikke kan gi begge deler til en elev må du velge PCen… – sagt på en annen måte, det er ikke like lett å bestemme seg lengre. Du får noe, men minster noe annet. Og du må bestemme deg for hva du mener er viktigst.

  2. Helt enig.

    Det beste er jo alltid godt nok, men trenger vi det i skolen? Må elevene ha de samme mulighetene som de mest avanserte proff-brukerne. (Noen elever har stor nytte av å utforske avanserte systemer, men likevel – alle?)

    Jeg tror det vil bli en trend vekk fra avanserte systemer som har enorme muligheter over mot enklere systemer der brukervennligheten og innholdet blir viktigere. jfr: http://www.frifagbevegelse.no/arbeidslivet/article6908270.ece

    1. Hei!
      Jeg ønsker meg over til en skole med nettbrett, men ser mange utfordringer i forbindelse med eksamen/tentamen og andre større skriveproduksjoner. Skolene må derfor ha pc-er nok til å gjennomføre slike prøver. Da er selvfølgelig opplæring i tekstbehandler og andre programmer til eksamen viktig.
      Derfor kan vi ikke gå helt over på Ipad eller lignende slik du ønsker Stein Olav. Hvordan løser dere denne utfordringen.

  3. Vi er ikke uenige :-) Inntil videre må skolene ha begge deler, iPad til alle og klassesett med PC-er til spesielt bruk. De fleste iPad-skoler kjører vel også den linja? UDIR tillater jo ikke noe annet. Men jeg synes det er synd hvis databruk fra 1. klasse skal rette seg inn mot én eksamensdag ti år fram i tid.

Legg igjen en kommentar til Stein Olav Kivle Avbryt svar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.