Er jeg en utøver av faget mitt?

Dette innholdet er 10 år gammelt, så det kan godt hende at ting er utdatert i vår hastige digitale hverdag.

Når jeg snakker om IKT og skole er en av kjepphestene mine at skolen må ha en visjon, et utgangspunkt, for satsingen på IKT. Mitt forslag har alltid vært at «Jevn og hverdagslig bruk av IKT er den beste IKT-opplæringen elever kan få”. Dette er Harestad skoles etterhvert gamle visjon, men den holder enda vann. Det at den er noen år gammel ser du lettest ved at “IKT-opplæring” er en egen type opplæring – noe som selvsagt er tull ut i fra dagens perspektiv om at det hører hjemme i opplæringen i alle fag. Men den duger enda som et utgangspunkt, fordi den holder seg vekke fra tekniske mål (som antall maskiner eller at elever skal kunne bruker PowerPoint) og former seg etter hva som skjer på den digitale fronten.

«Jevn» bruk er når IKT er synlig og tilgjengelig og en integrert del av skolen. «Hverdagslig» er mer komplisert. Hvem sin hverdag er utgangspunkt for “hverdagslig” – elevens eller lærerens? Det er naturlig at det er elevens hverdag vi har som utgangspunkt. Skolen er til for å utdanne elevene i den verden de skal inn i, ikke i den hverdag læreren selv gikk på skole i.

Samtidig har “hverdagslig” en faglig dimensjon. Hva er “hverdagslig” i forhold til fagets egenart? Det er forskjell på matematikk og norsk og naturfag og kunst og håndverk, og jeg tviler på at det finnes en enkelt person som har oversikt og kunnskap nok til å kunne si hva dette betyr i praksis for hvert enkelt fag. Vi trenger at hver enkelt lærer gjør en vurdering av hva som er hverdagslig bruk innenfor rammene av hva som er sentralt i faget og målet for undervisningen – samtidig som en ivaretar elevenes perspektiv på hva som er hverdagslig i deres hverdag.

Hvordan kan læreren vite hva som er «hverdagslig» ift fagets egenart? Den som utøver faget må kunne si noe ut fra egen praksis om hvordan IKT brukes. Og så kommer det kinkige spørsmålet – er læreren en fagutøver i det faget han/hun underviser? Leser og skriver norsklæreren norsk og engelsklæren engelsk? Undersøker naturfaglæreren ting i naturen? Er musikklæreren en utøvende musiker?

Og for å gjøre det litt mer digitalt – skriver norsk- eller engelsklæreren tekster (fagtekster, noveller, romaner, dikt, leseinnlegg) som blir publisert (uansett medie)? Blogger læreren om faget sitt – eller om noe annet? Henter læreren i mat og helse ned oppskrifter fra nett, kommenterer andres oppskriver, blogger om maten en har laget i faglig sammenheng og får kommentarer på det? Legger naturfaglæreren ut rapporter og undersøkelser på nettet? Henter læreren inn, lagrer og behandler data digitalt? Undersøker samfunnsfagslæreren trekk i samfunnet og publiserer data, resultater og tanker om dette på nett? Er læreren en stemme i samfunnsdebatten i digitale medier (eller bare på lærerværelset :-)?

…og hvis lærere ikke gjør dette – hvordan kan de da vite hva som er hverdagslig bruk av IKT innenfor faget sitt? Da blir alle tilløp til IKT i skolen en digitalisering av eksisterende analog praksis (fra den gang læreren var en fagperson under utdanning) eller en digital praksis ut i fra skolens behov som ikke har noe med hverdagen å gjøre (hei til alle LMSer!).

For å bruke norsklæreren som eksempel – leser norsklæreren bøker (ut over gjennomsnittet i befolkningen)? De fleste norsklærere jeg kjenner gjør det, så her krysser jeg av «Ja». Bruker de IKT i samme grad som elevene når de leser? Neppe, så her er de i utakt med elevenes hverdaglige bruk (men det er en lengre diskusjon vi får ta seinere). Skriver de fleste norsklærere? I min verden – nei, de gjør ikke det. Den siste lengre teksten en norsklærer har skrevet var antakeligvis eksamensoppgaven på lærerskolen (eller hovedfagsoppgaven i norsk). Og for de fleste var det med mørk kulepenn og gjennomslagsark. Noen av dem er på sosiale nettverk, for det meste fjesboka, og ingen av dem blogger.

Lærere i skolen er sjelden utøvere av fagdisiplinen de underviser i – en ting er på profesjonelt plan (de jobber tross alt som lærere), men heller ikke på amatørplan. Det finnes selvsagt hederlige unntak, men det er langt mellom dem – og jeg tror du finner de fleste innen de praktisk-estetiske fagene musikk, kunst og håndverk, kroppsøving og mat og helse.

Jeg slipper heller ikke unna her – jeg er utdannet i fagdisiplinene musikk (med sang som hovedinstrument) og kristendom. Utøver jeg mine fagdisipliner? Tja. Jeg synger unektelig for lite i forhold til hva jeg kan/burde, men jeg finner veien rundt i de fleste IKT-verktøy knyttet til musikk som jeg bruker selv hjemme. I RLE/kristendom lener jeg meg mot min bedre halvdel, som er prest, og mener at jeg holder gode deler av dette faget i livet gjennom det som skjer der. Hvordan ble jeg “ekspert” i mine fag? Hvordan kan jeg oversette min vei til elevenes vei? Hvordan bruker jeg IKT i mine fag i dag (som jeg bare delvis gjorde den gangen jeg ble utdannet)?

Så lar jeg den henge der foreløpig…


Publisert

i

av

Stikkord:

Kommentarer

3 kommentarer til “Er jeg en utøver av faget mitt?”

  1. Astrid Mende, Ester, Marianne, Elise, Dina avatar
    Astrid Mende, Ester, Marianne, Elise, Dina

    Hei!
    Vi er fire studenter som snart er ferdig utdannede lærere. Vi synes at dette er interessant lesing og ser poengene dine hva gjelder IKT i skolen. Det med at man må ta utgangspunkt i elevene hverdag er noe man som lærer bør ta med i sine forberedelser. For hva hjelper det om en lærer integrerer for eksempel PowerPoint i undervisningen sin uten elevaktivitet? Da tar man neppe utgangspunkt i elevenes faglige utbytte i IKT. Man kan vel ikke mene å integrere IKT med passiv elevaktivitet. Vi siterer til John Dewey med hans utspill i pedagogikken «Learning by doing».

    Så spør vi oss om det er nødvendig at en norsklærer leser og skriver mye på privat arena? Har ikke læreren fått nødvendig kompetanse i sin utdanning? På en side vil nok en norsklærer ha flere fordeler og bredere kompetanse når han/hun skal vurdere og gi tilbakemeldinger på elevarbeid dersom læreren er interessert og oppdaterer seg innen faget. Vi ser at det er positivt for en lærers undervisning at han er personlig interessert i faget han utøver. En lærer som er oppriktig interessert, og har god kompetanse i faget, vil trolig gi elevene sine et bedre læringsutbytte. Ser vi på dette i lys av IKT i skolen vil en lærer med god kompetanse i IKT bevege seg ut på arenaer som andre lærere ser på som en skummel utfording.

    1. Odin avatar

      Så kjekt å høre at bloggen min leses av kommende lærerstudenter :-)

      Jeg er enig i poenget med PowerPoint, men jeg tar nok en litt annen innfallsvinkel – en PowerPoint-presentasjon uten elevmedvirkning er helt identisk med en «forelesning» med transparenter på en overhead (som jeg dessverre regner med at kommende lærerstudenter enda vet hva er ;-). Å lage en slik PowerPorint-presentasjon er bare å sette strøm på blyanten – en bruker ikke IKT til å gjøre noe annet en ikke kunne gjøre før. Og det er heller ingen spennende (eller effektiv) form for elevene (så sant det ikke svarer på en tilbakemelding fra elevene – men det er en annen diskusjon (les Hattie)).

      En annen variant vi har gjort på Harestad skole med Google Apps for Education er at elevene sammen lager en persentasjon i sanntid i samme dokument med de andre elevene. Da kan de se hva de andre gjør og lærer kan til enhver tid se hva alle gjør. Det er enkelt å legge inn kommentarer om hva elevene har tenkt om hvorfor de har laget de ulike lysbildene på den måten de har. Jeg skal skrive mer om dette i en tekst som skal ut på Udirs side om ungomdstrinnssatsingen knyttet til lesing en gang i vår.

      Poenget mitt med at en norsklærer bør skrive er det enkle faktum at en lærer som skriver ved mer om en skriveprosess enn en lærer som ikke gjør det. For å sette det på spissen – en musikklærer kan spille (forhåpentligvis), en lærer i mat og helse lager mat, en lærer i naturfag gjennomfører demonstrasjonsforsøk for elevene, matematikklæreren regner igjennom heldagsprøven før den blir rettet, læreren i kunst og håndverk kan male – men skriver læreren i norsk et leserinnlegg før heldagsprøven i norsk? Og til spørsmålet jeg stiller i bloggen – var den siste lengre teksten norsklæreren skrev eksamensoppgaven på lærerskolen?

      Og for å bruke dere som eksempel – dere har nå i alle fall våget dere ut på en kommentar til et blogginnlegg ;-)

      PS! Av ren kuriositet – hvordan kom dere over bloggen?

  2. […] rett i at lærerutdanningen har en god vei å gå når det gjelder å integrere IKT på en «jevn og hverdagligs» måte både i egen drift og i det studentene lærer av […]

Legg igjen en kommentar til Astrid Mende, Ester, Marianne, Elise, Dina Avbryt svar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.