«Inside» er en underlig fortelling med mange tolkningsmuligheter. Hva er det egentlig som skjer her?

Jaktet på og alene. En gutt blir trukket inn i et spindelvev av mørke hemmeligheter. Og du er gutten!

«Inside» er et hybrid 2D/3D-plattformspill med noen gåter underveis. Spiller er både skremmende og vakker på en gang og det har en underfundig historie som den åpner gradvis utover i spillet. Målet er å bruke fortellingen til å trene elever opp i observasjon, samtale og tolkning – og da er det på sin plass å ikke bare bruke tekst eller film, men også dataspill.

Spillet passer nok best for ungdomsskolen og opp, i og med at du dør lett og på rimelig grafisk vis (lyden er verst).

Du må regne med å bruke minimum 2 skoletimer, men du kan lett strekke det videre.

Slik gjør du

Elevene bør spille «Inside» to og to, slik at de kan observere og snakke sammen om hva som skjer i spillet. Det er også mulig å spille det på storskjerm der en (og en) elev spiller for klassen – og stopper opp der hvor en skal stoppe. Det beste er likevel om de spiller i små grupper, fordi da gjør spillet mest inntrykk. Lyd er en viktig del av stemningen i spillet, så la elevene høre lyder og eventuelt godt med lyd om dere spiller på storskjerm. Gjerne spill spillet i et mørklagt klasserom ;-)

Elevene må se etter så mange detaljer de kan om det som er i forgrunn og bakgrunn. Spesielt må de legge merke til ting som skiller seg ut – er det f.eks. vanlig å finne «kjøleskap» med lys midt i skogen? Er hundene helt normale? Bruk noen minutter på å gjøre elevene oppmerksomme på at de skal lete etter detaljer. Kanskje de to første bildene/beskrivelsene bør skje felles i klasserommet.

Jeg har laget et arbeidsdokument hvor det er oppgitt bilder fra bestemte steder i spillet. Der skal elevene stoppe opp og svare på spørsmålene angitt under hvert bilde. Her har du selvfølgelig stor frihet i å stille andre spørsmål om du har noen gode på lur – og jeg vil gjerne ha tips om andre gode spørsmål det er mulig å stille underveis. Jeg har lagt vekt på å stille de samme spørsmålene for å se om elevene ser utviklingen av fortellingen fra spillskapernes side.

Arbeidsdokumentet strekker seg til ca 40 minutters spilling, hvor jeg også regner med noe tid til problemløsning i spillet. Tid til samtale og skriving kommer utenom.

Du kan enkelt forlenge opplegget selv ved å la elevene spille videre og be dem stoppe opp hvor det virker naturlig – og da svare på tilsvarende spørsmål som i arbeidsdokumentet.

Etter spillerunden, eller underveis, kan dere også drøfte hvordan spillskaperen lager de ulike stemningene elevene opplever i spillet. Kjenner de igjen virkemidler fra andre spill eller er kanskje film en bedre referanse?

Etter endt spillerunde kan elevene eventuelt også skrive en fortsettelseshistorie. Hva tror de kommer til å skje videre? Hvordan ender historien? Hva er forklaringen på alt de har sett til nå? Hva befinner seg i tanken på slutten av traileren til spillet?

Mål

Norsk – 10. trinn

  • samtale om form, innhold og formål i litteratur, teater og film og framføre tolkende opplesing og dramatisering
  • skrive kreative, informative, reflekterende og argumenterende tekster på hovedmål og sidemål med begrunnede synspunkter og tilpasset mottaker, formål og medium
  • beskrive samspillet mellom estetiske virkemidler i sammensatte tekster, og reflektere over hvordan vi påvirkes av lyd, språk og bilder

Utstyr

Inside finnes til Windows, Playstation 4, Xbox One, Nintento Switch og iOS. Den enkleste er å følge lenkene på hjemmesiden til spillet. Det er mulig å kjøpe en DRM-fri utgave til Windows på GOG.

Tips

Det finnes gjennomspillinger av spillet tilgjengelig på YouTube og det finnes også lange drøftinger av hva fortellingen i spillet egentlig går ut på.

Forberedelse

Det er alltid lurt å ha spilt så mye av spillet som mulig selv før du ruller det ut til elevene.