Jitsi Meet – å eie møtet helt selv!

I disse korona-tider har både Zoom, Google Meet og Microsoft Teams fått seg et riktig så godt oppsving. Uten at jeg skal gå i detalj på hver av dem, kan jeg vel i korte trekk påstå at…

Zoom er den beste av dem, både i forhold til videokvalitet og muligheter. Utfordringen til Zoom er at de har vært mildt sagt uryddig i forhold til sikkerhet og personvern, både teknisk og formelt, men prøver så godt de kan å rydde opp i dette etter tjenesten ble populær. Zoom virker i nettleser, selv om den liker seg veldig mye bedre med den nedlastede klientutgaven. Du må registrere deg i Zoom for å starte møter, og gratisutgaven begrenser deg til 40 minutter per møte.

Google Meet går under mottoet – «Det bare virker». Og det gjør det. Google Meet er enkelt å bruke. Du må vel og merke ha en google-konto for å kunne starte et møte, men så er det bare å sende lenken til dem du vil ha med. Det er langt fra så mange stilige muligheter i Meet som Zoom underveis i møtet, men enkelheten gjør at du kan lage mange gode manuelle løsninger med permanente møterom (og grupperom) i tjenesten. Meet har ingen klientutgave og du trenger bare en vanlig moderne nettlesere. Gratisutgaven gir 60 minutter per møte, men enhver G Suite-konto gir deg ubegrenset med tid. Google leker litt catch-up-leken med Zoom og legger inn ny funksjonalitet rimelig raskt for tiden. Sikkerhet og personvern er svært godt ivaretatt. Meet er enkelt og greit en solid tjeneste.

Microsoft Teams er helt… ok. Det er ikke til å stikke under en stol at den er markert dårligere enn Zoom og Meet, både i forhold til teknisk kvalitet og muligheter. Teams er også mer tungvindt å bruke – bare prøv å lag et adhoc-møte der du (bare) vil invitere utenforstående. Den eneste grunnen til at den blir brukt er at den er en del av den allerede eksisterende Office365-pakken en organisasjon allerede har. Teams virker i nettleser, men insisterer plagsomt (som Zoom) på at du heller burde brukt Teams-klienten. Det finnes ingen gratisutgave av Teams. Da er alternativet Skype, som er en helt annen tjeneste og ikke tenkt brukt som et virtuelt møterom.

Felles for alle tre er at du må ha en konto hos en tredjepart og du må betale for en utvidet tjeneste – og du er prisgitt vilkår og tilbud fra den enkelte tilbyder. Hva om du kunne få alt sammen gratis og uten forpliktelser? For godt til å være sant? Nei, faktisk ikke…

Si hei til Jitsi! Jitsi er et prosjekt bygget på fri programvare hvor du kan sette opp en videomøte-tjeneste helt selv og det er ingen begrensninger. Den er helt gratis. Ingen pålogging/konto (kan sette det opp hvis du vil). Alt i nettleser. Ingen øvre deltakergrense (annet enn det tjeneren du setter opp og båndbredden til takler). Ingen begrensninger på møtetid. Ingen tilleggstjenester du må betale for. Det er selvfølgelig stress å sette opp alt dette selv, så Jitsi-gjengen har gjort det for deg – og du får tilgang til en helt gratis, åpen og fullverdig utgave av tjenesten på…

https://meet.jit.si/

Ja, helt seriøst. Bare klikk på lenken og lag et møte – og inviter hvem du vil. Alt i nettleser (med gode apper til iOS og Android) og ingen begrensninger på noe. Personvern og sikkerhet er helt på topp. Vil du likevel sette opp din egen tjener med denne tjenesten er det bare å følge den enkle (for oss nerder) oppskriften på nettsiden til Jitsi-prosjektet. Kommer jeg til å sette opp en egen tjener bare for det? Sikkert… (Ja, jeg er den typen nerd.)

Kommentarer

Ett kommentar til “Jitsi Meet – å eie møtet helt selv!”

  1. Knut Erik avatar
    Knut Erik

    Jitsi er lovende og vokser seg til et godt alternativ. Tenkte bare å kommentere en sak ang. «test» tjenesten de leverer => https://meet.jit.si/ – du kommenterer den ikke har begrensninger, det er nok ikke helt korrekt. Den kan kun ha 50 møtedeltakere (står nede på siden), hvilket jo er en begrensning for de som evt. ønsker å hoste et event der.

Legg igjen en kommentar til Knut Erik Avbryt svar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.