Det er den varmeste sommeren noen sinne, og over hele Europa forsvinner verdifulle skatter. Museumsvakter låser opp skapene og ser at verdifulle artefakter er stjålet. Rike godseiere våkner opp og ser at dere uvurderlige malerier har forsvunnet fra veggene. Én ting er i alle fall klart – en mestertyv farer over kontinentet og politiet står bare der og klør seg i hodet. I dette 15 minutter lange spillet av Crows Crows Crows skal du…

… obs!… javel?… dette ble helt feil…

Men så er det ikke det dette spillet handler om likevel. Egentlig. Dette var beskrivelsen av det spillet du skulle spille. Idet spillet begynner skjer det noe galt, og du havner «backstage» i spillet. Spillet foregår på scenen og du er på bakrommet. På bakrommet skulle du funnet alle som jobber hardt og intenst for å gi den som spiller dataspillet de gode opplevelsene. Problemet er at alle har forlatt jobben, fordi de ikke gidder eller orker mer. Arbeidsforholdene er for dårlige. Der står du alene – og blir ufrivillig kommandert til å være den som må ordne spillet for spilleren på scenen på andre siden av veggen. Lykke til!

Dette er en miniutgave av «The Stanley Parable» – på speed. Det er ikke tilfeldig, siden spillet er laget av en av folkene bak «The Stanley Parable».

Aktuelle kompetansemål

I engelsk og norsk kan spillet brukes til å inspirere elevene til å oppdage ulike innfallsvinkler til narrativer, sagt på norsk – hvordan fortelle fortellinger fra et uvanlig perspektiv. Det er en rekke ulike kompetansemål i norsk og engelsk fra ungdomstrinnet og opp som kan være aktuelle i et slikt perspektiv.

Ellers er det jo alltid lett å ty til alle spillpedagogers våte drøm fra læreplan i Engelsk Vg1 – «Elevene skal kunne diskutere og reflektere over form, innhold og virkemidler i engelskspråklige kulturelle uttrykksformer fra ulike medier, inkludert musikk, film og spill.»

Slik gjør du

Det er mulig å bruke «Dr. Langeskov, The Tiger, and The Terribly Cursed Emerald» både til gruppe- og helklassespilling. Det kan være lurt å gjøre elevene oppmerksomme på hva utgangspunktet for spillet er, slik at de skjønner «hovedgrepet» til spillet. Det er ikke noe de bør gå glipp av – og det forklares helt i begynnelsen av spillet likevel.

Elevene kan spille gjennom hele spillet først før du lar elevene arbeide med erfaringene fra spillet. Da får de oppleve mye av humoren i spillet mer direkte. Samtidig risikerer du at de går glipp av fortellingen – fordi en del elever, spesielt yngre, kan velge å bare «fullføre» uten å få med seg hva som skjer (eller lytte til den personen som snakker med deg hele tiden). Uansett er det viktig at elevene enkelt kan høre stemmen som veileder deg gjennom spillet, så i helklassespilling må du ha god lyd ut i klasserommet og i gruppespilling må du sikre at gruppen med elever hører stemmen. Det holder ikke bare med tekstingen. Han som veileder er genuint morsom å lytte til – det er en god stemmeskuespiller som gir mye til opplevelsen av spillet.

Oppgaver / spørsmål elevene kan jobbe med enten mens de spiller eller i etterkant (eller om de spiller en runde nummer to):

  • «Fortell hva som skjer i det egentlig spillet som foregår på andre siden av veggen (og hvordan du vet det). Få med så mange detaljer som mulig.»
  • Du skal lage spørsmål til spillet, som klassen sammen skal finne svar på etterpå. Spørsmålene må begynne med «Hvorfor…».
  • Likte du spillet? Hvorfor? Hvorfor ikke? Svar med mer enn 2 ord :-)
  • Hvorfor tror du Crows Crows Crows har laget dette spillet?

Spillet du skulle spilt tar ca 15 minutter, så det tar rett under en halvtime å spille gjennom spillet – alt etter hvor mye tid du bruker på notater og gule lapper som ligger slengt rundt i spillet, og andre pussige detaljer. Du må sette av minst to skoletimer om du skal arbeide med erfaringene og opplevelsene rundt dette spillet.

Utstyr

Spillet er gratis! Du kan laste ned DRM-frie utgaver til Windows og macOS på itch.io eller du kan installere spillet via Steam. Det er ikke nødvendig med en kraftig spillmaskin for å kjøre spillet, så vanlige windows-maskiner (eller Macbooker) kjører det helt fint. Hvis du laster ned den DRM-frie utgaven kan du pakke det ut i en mappe på en minnepinne og kjøre spillet derfra.

Tips

Spill gjennom spillet en gang til, men denne gangen plukker du opp kassettspilleren helt i starten av spillet. Bruk denne til å klikke på alle kassetter du finner underveis ;-)

Ideer/oppgaver

Fortellinger fra green room
Etter å ha gjennomført opplegget kan du få elevene til å etterlikne ideen til spillet og fortelle/lage en «backstage»-fortelling fra et annet spill (eller film) de kjenner godt. Det trenger ikke være hele spillet, men bare en del av dette. Det kan f.eks. være fortellingen om han som styrer bussen i Fornite, hvordan de som egentlig bygger alle tingene i Animal Crossing har det eller hvordan det er å være han som må passe på alle monstrene i Minecraft på dagen. Rett og slett antropomorfisere dataspillet – forklar hva dataspillet gjør gjennom å gi det menneskelige egenskaper. Da kan du faktisk trekke det inn i KRLE / religion og etikk også… :-)