Er det plutselig Apple som følger etter?

Jeg har to iPader hjemme og kommer til å oppgradere dem til iOS5 når den kommer (kanskje prøve betaen også – hvis jeg får tak i den), men jeg sitter igjen med en litt rar følelse etter å ha sett på hva Steve Jobs vil gi oss…

Jeg får også en følelse av at Apple er på vei mot en ren iOS-løsning for alt de gir ut og at de kommer til å fase ut OS X. Jeg er tydeligvis ikke den eneste som har tenkt det.

Hvis du kombinerer dette med at iOS knyttes enda mer opp til iTunes/iCloud får du en litt pussig situasjon for Mac-produkter i skolen. Hele iOS-tanken blir at du forholder deg utelukkende til Apple-universet og inngangen dit er gjennom en iTunes/iCloud-konto knyttet til et VISA-kort. Du må være en betalende konsument for å få tilgang til et Apple/iOS-produkt. Faktisk må du kjøpe og laste ned neste oppgradering av OS X fra iTunes Store. Det blir enda vanskeligere for en skole å drifte et system hvor hver elev har sin iPad/iOS-produkt, fordi produktet forventer at det er en personlig eier som bruker det og at denne eieren er betalingsansvarlig.

Det er bare å se hva Apple tjener for tiden for å skjønne at de økonomisk sett har gjort mye riktig. De satser på en gruppe mennesker som vil ha tingene deres og som kan betale for dem – og de har laget en helhetlig og friksjonsfri brukeropplevelse som passer denne gruppen mennesker godt.

Men… nyhetene Apple presenterte var da ikke nye? Selvfølgelig er iCloud og PC Free store nyheter for brukere av iOS, men dette er noe andre har gjort lenge før dem. Google har vært store på sky-tjenester lenge og Amazon har også lettet opp i skyen med all sin datakraft og kompetanse. Apple beveger seg nå inn på områder hvor andre store aktører har vært en stund. Apple har tradisjonelt vært svært innovative. De har tatt dristige avgjørelse på design og funksjonalitet og de har truffet godt. Andre aktører har kopiert hva Apple har gjort – fordi Apple rett og slett fant på svært gode ideer. Det litt pussig er at en del av tjeneste de nå introduserer i iOS5 har vært standard hos andre, f.eks. varslingssystemet som Android har hatt lenge. Dette blir integrert i iOS fordi brukerne har savnet det – fordi det har vært tilgjengelig hos konkurrentene. Plutselig er det Apple som, til en viss grad, kopierer gode ideer fra andre.

Jeg sier ikke at Apple plutselig ikke er gode innovatører lengre, men jeg tror de risikerer å miste litt av fokuset de har hatt og som f.eks. ga oss det fantastiske brukergrensesnittet i iPhone/iOS. De har fått tunge konkurrenter og må styre utviklingen i lys av denne konkurransen – og er på den måten ikke så «frie» som de tidligere har vært i sine bolde valg.

14 tanker om “Er det plutselig Apple som følger etter?

  1. Jeg synes Apple gjør noen svært gode strategiske grep.

    1 – De sikrer at de er i førersetet i fht mobil plattform. Integrerer funksjonalitet som de ikke har tenkt på tidligere. Videreutvikler funksjonalitet de er først med
    2 – At iPad er avhengig av skyløsning er etter min mening bare en fordel. Da blir dataene tilgjengelig fra alle enheter. Så kommer jeg til å anbefale privat skyløsning framfor eksterne løsninger.
    3 – Det var noen heftige nyheter med trådløs overføring av VGA, og trådløse oppdateringer av apps som kan gå automatisk i bakgrunnen. Disse tingene betyr mye i skolesammenheng. iCloud er ikke noe som brukerne trenger å benytte seg av. De største fordelene med iCloud er bedre oversikt over kjøpt programvare og kjøpt musikk. Så gjenstår en volumlisensiering for skolene. Det arbeider Apple med etter hva jeg forstår.
    4 – Mac OSX går neppe mot slutten. At Apple henter inn multitouch teknologi fra iOS er nyskapende og i førersetet for grensesnitt utvikling innenfor IKT. Apple leder an i retning av mer berøring over hele linja.
    5 – De beste appene til iOS lages fremdeles av Apple. De satser tungt på funksjonalitet som løfter brukeropplevelse og funksjonalitet. Her hentet de fra OSX plattformen.

    Jeg synes Apple er ekstremt gode til å hente synergier fra begge plattformer. Og de lytter til brukerne. At de også lærer fra de beste konkurrentene, synes jeg er en god ting. Ære være konkurransen. Apple ville aldri vært så bra som de er i dag uten Microsoft. Bill Gates er ganske viktig i dette bildet. At også Google er med og utfordrer Apple er jeg oppriktig glad for. Det vil føre til at Apple holder seg på tå hev framover. Software er strategi mer enn noe annet.

    1. Heisann, Jan! Jeg nekter ikke for at Apple gjør gode strategiske grep :-) Det er de nødt til. De har gjort det før og de gjør det nå også. Jeg er ikke tvil om at det de gjør med iOS er rett.

      Det jeg ville påpeke, som du nok heller ikke er uenig i, er at Apple nok merker mer konkurranse nå enn de har gjort før. Windows har alltid halset etter Apple i forhold til brukervennlighet – og har sjelden vært en direkte konkurrent til Apple. De har hatt hver sine markeder og har sjelden krysset klingen i særlig grad. Jeg mener at det er først med Googles inntreden, med sin enorme tyngde på Internett, skyen og nå mobilmarkedet, at Apple har fått en konkurrent på hjemmebane. Forskjellen er at Google sikter bredt – så lenge du surfer på Internett (og Googles søkemotor) er de fornøyd, mens Apple sikter smalt inn mot sin egen løsning – hvor de er fornøyd om du holder deg innenfor Apples tjenester (som er tilgjengelige via Internett). Begge vil nok tjene godt med penger i og med at de sikter på ulike mål, men de vil nok knives mer enn det Microsoft vs Apple i praksis gjorde.

      Det er nå det blir spennende. iPad og iPhone er utrolig gode dingser og det er mange svært gode apper til dem (noen er helt fantastiske) – men det er først de gode (og rimelige) Android-brettene kommer. Jeg har bare den siste uken sett hvordan listen av «honeycomb»-apper på Android Market har vokst – og det blir spennende å se hvilken konkurranse volumet av Android-dingser vil gi den lukkede og kvalitetsstemplede iOS-verden. Google har vist at de utvikler programvare i et rasende tempo – både Chrome og Android har på kort tid gått fra å være ingenting til å være ledende innen sine områder. Andre sliter med å holde tritt…

      Det er forresten de som leker med tanken på at det neste steget for Apple er å kjøpe opp sin egen mobile nettverksoperatør og få full kontroll over all datatrafikk til og fra idingser – og samtidig gi en skreddersydd brukeropplevelse. De har i alle fall nok penger til det!

  2. Hei Odin.

    Gøy at dere vil satse med Google og Android. Som jeg nevner over er jeg oppriktig glad for at det finnes alternativer. Jeg synes kanskje du glorifiserer Google littegranne, de er svært kommersielle, som Apple, – og de har en forretningsstrategi som ikke er lett å sette seg inn i for menigmann. Det er ingen gratis lunsj med Google. Skolens brukere gir fra seg noe i Google systemet.  Utvekslingen er «gratis» tjenester i bytte med brukernes privacy. Annonsører hos Google betaler godt fordi Google har opplysninger om brukerne sine. Det gjør at firmaer kan drive målrettet reklame mot skolens elever nå, og senere, i deres voksne liv. Dette gjøres delikat, det dukker opp annonser på mange nettsteder som kalles Annonser. Det er ingen tilfeldighet at det dukker opp produkter i disse annonsene som treffer brukerens interesser. Jeg synes det er viktig å ta dette med i vurderingene når man tenker skole. En skal ihvertfall vite hva en gjør. Jeg anbefaler å se «in the mind of Google» fra 2009 av CBS. 

    Så mener jeg ikke at Apple er mindre kommersielle. Det er harde verdier som rår i begge disse selskapene. Den ene er verken bedre eller verre enn den andre. Jeg skjønner ikke alt du sier om hvor du tror Apple er på vei og jeg forstår heller ikke alt om hvordan du tolker forretningsstrategien deres. Men det gjør ingenting. Jeg har ikke noe behov for å forsvare Apple her. Deler av den amerikanske forretningskulturen krasjer litt med min tankegang også:)

    1. Å, jeg har ingen illusjoner om at Google ikke er et kommersielt firma :-) Men jeg skal ikke nekte for at jeg liker åpenheten deres bedre enn en del andre firma. Du finner enkelt verktøy for å migrere til Google Apps, men du finner like enkelt informasjon hos Google om hvordan du migrere vekk fra Google Apps – og det er en slik ting jeg liker godt.

      Bare for å ta det med Google Apps en gang til – Google Apps for Education har en del andre betingelser. Vi slipper direkte reklame og en del andre ting som gjør at jeg med bedre samvittighet kan bruke Google Apps i skolen, men jeg er klar over at det meste som passerer gjennom Googles sider blir analysert og indeksert. Jeg har selv installert Google Analytics på hjemmesidene til skolen – og jeg ser hvor mye jeg kan finne ut av «anonyme» gjester som bare er innom skolens sider.

  3. Jeg synes du lar Google slippe litt lettvint.. En ting er at dere slipper direkte reklame mens brukerne er innunder en avtale for Education.
    Dataene lagres og arkiveres allikevel. Exchange og privacy foregår allikevel. Straks dere sier opp avtalen er Google fri til å bruke dataene som de vil. Google sletter ikke brukerdata ettersom det er dette de tjener penger på. Har skoleledere, ansatte, foreldre og elevene selv fått vite dette?

    1. Slik jeg leser vilkårene for Google Apps for Education (og for Business) forholder Google seg annerledes til data som legges inn i disse abonnementene. Vi eier dataene våre – og Google sletter data hvis vi sier opp abonnementet. Det er derfor en må betale for å få Google Apps for Business. Siden vi er en utdanningsinstitusjon får vi det samme tilbudet som i Google Apps for Business, men vi får det uten å betale (vi får ikke samme lagringsplass som premium).

      At bruksmønster indekseres og arkiveres tar jeg for gitt – altså hvem som er inne på sidene, hvor de kommer fra, hvem vi mottar epost fra, hvem vi sender epost til, hvor går vi etter at vi har vært inne på Google Apps osv. Men det er noe helt annet enn å ta vare på selve dataene.

      Forøvrig regner jeg med at akkurat det samme gjelder for iCloud, iTunes osv. Uten at jeg har lest igjennom vilkårene der.

  4. Du skriver «Slik jeg leser vilkårene for Google Apps for Education». Det hadde vært interessant å se det svart på hvitt at Google lover å slette alle data fra edu avtaler. Jeg leste igjennom edu avtalen for en tid tilbake og da klarte jeg ikke finne dette. Det var tydeligere for Business avtalen. Kan du vise fram hva det er som gjør deg så trygg?

    Når det gjelder iCloud er ikke jeg noen foretalsmann for den. Jeg anbefaler alle skoler å ha egen privat skyløsning:) Det koster lite og gir et langt bedre eierskap på elevenes og skolens data.

    1. Skal vi se… det er enklest å vise til et par lenker.

      Generelt om Google Apps for Education og hvordan de forholder seg til data vi legger inn. Her finner du det meste – Google vektlegger at de ikke eier informasjonen vi legger inn (de ser ikke en gang på den) og «your school’s content is not processed by Google’s advertising systems» sier også en del.

      Mer spesielt om sletting av data finner du her under punkt 10.3, hvor de faktisk er mer fokusert på at det er begrensninger i hvor lang tid vi har på oss til å få ut data før de blir overskrevet (hvis vi sier opp abonnementet).

      Jeg har som sagt ingen tro på at de ikke lagrer og bruker bruksmønster også i Business- og Education-utgavene – og det skriver de ingenting om noe sted… men det er vanskelig å være på Internett uten at noen med kommersielle interessert registrerer bruksmønstrene våre.

    2. Bare for å ha sagt det – jeg tror Googles ide bak Google Apps for Education er at de tror de har et så godt produkt at om de får elever til å bruke dette så vil elevene fortsette å bruke dette når de er ferdige med skolen. Og i den forstand er det en form for reklame – men da vil mye fri programvare også være det. Men, mange viktige ting henger sammen med det neste jeg nå skriver. Det er kvalitet jeg tror de satser på når de har gode nettsider nettopp for at data ikke skal låses fast hos Google. Du kan lett flytte data vekk fra Google Apps, men de satser mer på at de har et så godt produkt at du ikke har lyst til det. Dessuten låser du deg ikke til en leverandørs systemer – du kan frigjøre deg om det er det du vil. Og sånt liker jeg…

  5. OK, jeg skal se nærmere på dette den neste uka, takk for info! Det er sikkert fler enn meg som er interessert i dette. Leverandører og markeder er i stadig endring, og det er ofte litt dynamikk.

    Ellers sympatiserer jeg med en ideologi som ønsker åpenhet, en slik tilnærming har jeg også. Jeg respekterer at andre kommer til andre konklusjoner enn meg. Jeg har definitivt ikke fasiten:) Jeg er pragmatisk i forhold til beste løsning her og nå. For meg er det iPad som er beste løsning nå. Det går på kvaliteten på apper og bredden generelt på programvaretilbudet. Dette kan endre seg. Jeg ønsker dere lykke til med prosjekt på Android:)

  6. Da har jeg kikket på dette. Jeg synes ikke Google virker veldig ivrig på å slette data. Det de lover er dette:

    «after a commercially reasonable period of time, Google will delete Customer Data by removing pointers to it on Google’s active and replication servers and overwriting it over time»

    Jeg synes dette er bedre enn jeg har sett tidligere, men jeg ville tenkt meg godt om dersom jeg var skoleleder eller skoleeier for en grunnskole. Men jeg respekterer at du har en annen mening enn meg.

    1. De sier et par ting til på presentasjonssiden om Google Apps for Education:
      * «The Google Apps Terms of Service contractually ensures that your institution (or students, faculty, and staff) are the sole owners of their data.»
      * «It’s also completely ad-free – which means your school’s content is not processed by Google’s advertising systems.»
      * «It’s your content, not ours. Your Apps content belongs to your school, or individual users at your school. Not Google.»
      * «We don’t look at your content. Google employees will only access content that you store on Apps when an administrator from your domain grants Google employees explicit permission to do so for troubleshooting.»
      * «We don’t share your content. Google does not share personal information with advertisers or other 3rd parties without your consent.»

      I tillegg dette finnes, som du skriver, punkt 10.3 som sier at de sletter data etter en rimelig periode, som jeg leser som et tilbud til at dataene finnes en stund om vi skulle ønske å få dem ut av systemet (jfr. at punktet handler om hva som skjer ved idet oppsigelsen trer i kraft). De spesifiserer også at «(iv) upon request each party will promptly use commercially reasonable efforts to return or destroy all other Confidential Information of the other party.» Så hvis vi skulle ønske å få aktivt slettet informasjon som ligger hos Google – så vil de gjøre det.

      Alt dette leser jeg som at de lar dataene våre være i fred – og de vil bli slettet om vi ser opp avtalen. Det går litt tid før data faktisk blir overskrevet, men vi kan be om å få dem slettet om vi ønsker det. De vil uansett ikke bruke disse dataene til noe – de er våre. Siden de ikke skriver noe om logging av bruksmønster – så tar jeg for gitt at de logger for livet :-)

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.