Den første uken

Så var en drøy uke med nettbrett overstått. Hva har vi sett så langt? Det er morsomt å se at elevene, vanen tro, er opptatt av å personliggjøre nettbrettet sitt. De vil ha sin egen bakgrunn, widgets osv. Det er forbausende hvor mye vilje og arbeid de legger ned i å perfeksjonere slike ting. Dette er en av tingene jeg tror noen IKT-ansvarlige (og avdelinger) glemmer hvor viktig kan være for at brukerne skal ha et positivt eierforhold til «profilen» sin i et IKT-system.

Noen av elevene har også vært hyperaktive på Android Market og (i følge seg selv) lastet ned over 400 apper – men har ikke fått tid til å prøve alle sammen enda :-). Det eneste problemet jeg har sett så langt var eleven som installerte McAfee-ett-eller-annet og sikret maskinen sin mot alt – også seg selv. Han fikk plutselig ikke lov til å installere de tingene vi skulle ha inn på brettet. (Han løste det selv.)

Elevene har ingen problemer med å takle skjermtastatur. Vi har enda ikke hatt en lengre skriveøkt, men de har ingen problemer med å skrive relativt lange tekster i en skoletime. De opplever selv ikke skjermtastaturet som en hindring, faktisk går det unna i en rasende fart hos en del av elevene. Vi har ingen «smartcover» til TF101 som kan gi en god skrivevinkel, men elevene finner gode løsninger i form av penal, bøker o.l. for å støtte opp nettbrettet.

Noen ting visste vi at vi kom til å irritere oss over. Det mest nærliggende er at når vi nå har gått over til Google Apps for Education er det unektelig frustrerende at Google Docs ikke virker på nettbrettene. Det finnes en Google Docs-app, men den når ikke opp knærne i forhold til nettutgavens funksjonalitet og tilgjengelighet. Jeg er i kontakt med en kar på XDA-developers som har satt seg fore å justere en VNC-klient til at den fungerer perfekt med TF101 med mus og tastatur. Jeg hjelper ham med å teste den mot den norske utgaven av TF101. Jobben handler stort sett om å få tastene til å skrive de rette bokstavene på skjermen (vi mangler bare @-tegnet nå). Når den er klar vil vi kunne koble TF101-ene opp mot hjemmekontor-løsningen vår. Da har elevene full tilgang til Google Docs i all sin prakt (og resten av tilbudene en ordentlig PC gir). Det beste av begge verdener – både på skolen og hjemmefra (via Internett).

Kontaktlærer Jon har ramlet borti utfordringer i kategorien «et nettbrett ikke er en PC» i form av nettsider som inneholder videoformater et nettbrett ikke støtter + shockwave (som jeg trodde var avgått ved døden). Til gjengjeld har vi «oppdaget» NRK Skole, som var veldig nyttig. Jeg anbefaler alle med iPad å prøve den ut… OK, den var kanskje litt frekk ;-).

Lærebokforlagene har vært lite hjelpsomme så langt, noe som dessverre ikke har overrasket meg. Jeg har allikevel håp om at vi kan komme frem til gode løsninger på digitale lærebøker for ungdomstrinnet og jeg føler på meg at jeg kommer til å blogge litt mer om dette når jeg har mast litt mer på forlagene (www.smartbok.no imponerer ikke så langt).

Forresten… Angry bird er et populært spill.