Please be Kindle to me…

Etter en uke med utviklingspermisjon kjenner jeg hva denne snikende ubehagelige følelsen jeg har hatt faktisk er. Jeg har lov til å sitter rett opp og ned foran PCen og lese, lytte og se på foredrag knyttet til IKT og skole. Jeg trenger ikke føle at jeg burde gjøre noe annet mens jeg gjør det. Det er faktisk dette jeg skal gjøre! Hele ideen med permisjonen er jo at jeg skal ha tid til akkurat slike ting – og det har jeg! Jeg må bare passe på å gi meg selv «lov» til det :-)

Foreløpig skummer jeg alt jeg kan finne – for å se hva jeg synes vil være viktig å fordype meg i. Det er mye kjekt der ute på det store Internett. «New Millenium Learners» sitt nettsted er rotete å finne frem i, men det ser ut til å være noen perler der (f.eks. denne PDF-presentasjonen fra en konferanse i 2010 som nettopp forsvant fra nettets overflate). Jeg skal i denne uken også bla meg igjennom EDUCAUSE sine digitale ressurser for å se om jeg er noen kjekke artikler der. Vel er det et nettsted for utdanning ut over det som er norsk grunnskole, men jeg har tidligere funnet mange gode artikler om IKT og skole der.

Ellers var jeg en tur innom Sandnes kommune i dag. På fagstab oppvekst skole (som det heter der) besøkte jeg rådgiver Robert Wilford som har ansvaret for skolenes faglige bruk av IKT. Han hadde det litt travelt (jeg hadde ikke meldt min ankomst!), men vi rakk en trivelig og informativ prat om IKT og skole i Sandnes kommune. Vi fant frem til fire skoler som verken er sinker eller racere i IKT-verden og som ville være gode eksempler på hvordan IKT faktisk blir brukt i skolehverdagen. Jeg har noternt en del korte setninger i wikien og IKT og skole i Sandnes kommune som jeg skal utbrodere litt seinere.

Og så var det overskriften da – ja, julen kom litt forsinkel og jeg fikk en Kindle i posten i dag. Jeg må innrømme at litt av dagen har gått til å lese noen dokumenter der :-)