Mer lesing og lytting… Hørte tilfeldig en Business Daily-sending fra BBC World (vet ikke om lenker kommer til å virke i alle evighet) som tok opp Facebook og et mer spennende perspektiv på hva datamaskiner betyr i dag.

Påstanden var at den viktigste brukeropplevelsen i dag er knyttet hva som skjer når datamaskinen ikke virker (13 minutter ute i sendingen). Brukerne er annerledes i dag enn før. Før var vi glade når den virket. I dag forventer vi at den virker. Vi bruker maskinene fordi vi vil, ikke fordi vi . Brukere blir i dag overrasket når ting ikke virker (og Apple skal ha skryt her!). Journalisten fortrekker nettskyen som en løsning på at programmer og datamaskiner ikke virker – og at en i nettskyen kan være trygg for at data/informasjon ikke forsvinner. Jeg er nå ikke helt enig i akkurat det siste. Det kan jo faktisk skje at du mister tilgangen til nettskyen, om f.eks. internettforbindelsen din forsvinner eller leverandøren av tjenesten får problemer. Dette opplevde nettopp Microsoft, som hadde en litt uheldig start på nyåret da de klarte å «miste» epost til 17.000 Hotmail-brukere. Og bare for å gi Google litt her også – hva om Google plutselig stenger deg ute fra alle sine tjenester?

Skoleperspektiv? Ja, enig. Ting skal virke. Lærere og elever skal ikke lure på om ting virker – de skal bare virke. På skolen opplever jeg at brukeropplevelsen er knyttet til hva som skjer når ting ikke virker, men jeg ser også at hvordan det virker betyr en for lærere og elever. Eller kanskje rettere sagt – hvordan det ser ut. Elever ser ut til å foretrekke IKT-systemer som ser moderne ut i sitt grafiske grensesnitt og som også enkelt gjør det de ønsker å gjøre. Blir det for traurigt, f.eks. om grensesnittet ser ut som Win98/XP, vil mange synes at systemet er håpløst utdatert – selv om det kanskje gjør jobben de helt greit. Jeg tror også at de fleste lærere også er slik, men de skjønner i større grad at et IKT-system på jobben nødvendigvis ikke kan være likt det de har hjemme.

Hva skjer når en elev (eller en lærer) får en ny PC eller smarttelefon? Det fleste begynner å fikle med bakgrunn og farger og ikoner og dill og dall for å få maskinen til å se ut slik som de vil ha den. I mange IKT-systemer er dette det første som blir skrudd av når IKT-ansvarlige setter opp systemet. Jeg tror mange elever har et litt annet eierforhold til brukerkontoen sin om de har lov til å justere på det de måtte ønske av grafiske innstillinger og små widgets.

Av mer pusleting har jeg fått sendt ut en forespørsel til respektive rektorer om jeg kan besøke skolene Høyland ungdomsskole, Øygard ungdomsskole, Iglemyr barneskole og Trones barneskole i Sandnes kommune og se hvordan de jobber med IKT der. Dette er skoler som er passe store, ikke sinker eller raketter i bruker av IKT og jeg kjenner noen på alle disse skolene fra min tid som lærer i Sandnes :-) .