Er det ikke litt underlig?

Nasjonale prøver i engelsk lesing for 5. trinn ble avlyst pga. tekniske problemer. ?! …men… kan dere ikke fikse det og så la elevene ta prøven? Tydeligvis ikke. Jeg vet ikke hva slags tekniske problemer de røk opp i, men de syntes tydeligvis at det var alvorlig nok til at de avlyste hele prøven for 5. trinn.

Utdanningsdirektoratet har jo hatt store datatekniske problemer med gjennomføringen av eksamen på ungdomstrinnet tidligere – der kapasiteten på tjenerne som skulle dele ut tekst, bilder og lyd (og film) til elevene var kraftig underdimensjonert. Var det snakk om å avlyse noenting som helst den gangen? Nei – eksamen er jo viktig. Det kan være lett å si noe om at hvis staten ikke synes resultatet fra nasjonale prøver ikke er viktigere enn dette – så kan de like godt kutte ut hele prøven.

Selv etter alt oppstyret i valgkampen om «prøveskolen» ble det knapt nok noen nyhet av at de avlyste hele prøven for 5. trinn i hele landet. Det burde vært en svært sak, men det endte opp med at VG skrev at NRK skriver om det. NRK har faktisk en vinkel på det med en opprørt skolebyråd i Oslo. Jeg er helt enig med ham. På Harestad skole har vi faktisk gjennom flere år bruk resultatet nettopp på engelsk lesing 5. trinn til å se om vi holder mål. I år mister vi faktisk den muligheten og vi kan ikke sammenlikne årets trinn mot tidligere år – og da heller ikke om tiltakene vi har gjort på 1.-4. trinn har hatt effekt for årets trinn.