Delingsbazaren

Dette innholdet er 12 år gammelt, så det kan godt hende at ting er utdatert i vår hastige digitale hverdag.

Som den fri programvare-entusiasten jeg er, synes jeg at jeg må slå et slag for www.delingbazaren.no.

«Delingsbazaren er en portal i regi av Friprogsenteret for å tilrettelegge for deling, gjenbruk og samarbeid om programvare som er utviklet for offentlige midler.

Norsk offentlig sektor gjennomfører årlig IT-investeringer for milliarder av kroner, blant annet i programvareutvikling og prosjektgjennomføring. Potensialet i økt deling, gjenbruk og samarbeid om slik programvare og prosjekter er enormt.»

…og i ekte bazar-ånd la jeg inn noe om GNUskole-prosjektet i kommunen. Jeg oppfordrer alle andre som har fri programvare-prosjekter i skolen om å sende inn noe tekst til Delingsbazaren. Er det ikke noen der ute som har byttet ut Microsoft Office med OpenOffice/LibreOffice? Som bruker GIMP i stedet for Photoshop? Eller som har satt opp en eller annen linux-server som gjør en viktig jobb (uten at så mange vet om det)? Eller som har valgt et linux-basert IT-system for hele skolen? Jeg vil gjerne treffe dere på bazaren :-)