Elever på jakt etter hvetemel

Dette innholdet er 11 år gammelt, så det kan godt hende at ting er utdatert i vår hastige digitale hverdag.

I dag opplevde vi hvor avhengige vi er blitt av Internett-forbindelsen på skolen.

Det hele begynte med at IT-ansvarlig fra Harestad ringte meg rett før åtte og lurte på om jeg kunne restarte DNS-tjenesten i brannmuren vår (han hadde glemt mobilen og måtte snu på veien til jobb – fordi mobilen er et sentralt arbeidsredskap). Det var noen lærere som hadde gitt beskjed om at de ikke kom inn på Google Apps, og vi har en gang tidligere opplevd at DNS-cachen vår har klusset til webadresseomskrivingen vi bruker mot Google Apps. Jeg kunne betrygge ham med at det dessverre ikke var så enkelt…

Jeg hadde nettopp selv lurt på hvorfor jeg ikke kom inn på Google Apps fra kontoret på jobb – som ikke hadde noe med brannmuren på Harestad skole å gjøre. Plutselig kom jeg inn, så kom jeg ikke inn, så kom jeg inn igjen… så var det VG jeg ikke kom inn på, før jeg kom – og slik var det med nesten alle nettsteder. Jeg lurte på om det var cachen på Chrome som klusset med meg, men så var det jo ikke bare min maskin.

Etter litt rask diagnostisering så jeg at Internett-forbindelsen til kommunen ikke var stabil. Opp til halvparten av alle pakkene sendt ut til det store Internett bare forsvant. Det er det ikke mange netttjenester som liker – og spesielt ikke Google Apps.

RLE-timen med nettbrettklassen klokken 9 gikk ikke akkurat slik jeg hadde planlagt. Verken det jeg skulle vise av søking på Google eller elevenes arbeid i Google Drive fungerte særlig godt – noen kom inn, andre ikke, før noen datt ut og andre kom inn. Timer blir lett kaotiske av slikt, før en må skjære igjennom og si at nå gjør vi noe helt annet.

Da jeg snakket med IT-ansvarlig på skolen etter timen, hadde han funnet ut at det var Lyse, Internett-leverandør til kommunen, som hadde problemer med noe sentralt utstyr hos seg. Han hadde også informert IT-avdelingen i kommunen om hva det var. Det er bra med en IT-ansvarlig med et godt nettverk (pun intended).

Det tikket etter hvert inn flere historier om hva som skjer når skolen ikke har Internett tilgjengelig. Flere lærer kunne ikke bruke en ledig mellomtime til retting, for alt lå jo der ute i skyen, og mange lærere måtte, som meg, legge om hva de hadde tenkt å gjøre denne timen. Det var bra ingen hadde nasjonale prøver akkurat i dag. Mest interessante var noen 10.-klassinger, som egentlig skulle lage en presentasjon i engelsk. De ble av engelsklæreren, som også er lærer i mat og helse, sendt ut på en ikke helt vellykket jakt etter hvetemel til kjøkkenet i stedet.

Vi har begynt arbeidet med en plan der vi kobler opp en USB-pinne med 3G (eller 4G) rett i brannmuren, og på den måten skaffer Internett-tilgang når slike ting hender.

Ting stabiliserte seg til lunsj – og at det trådløse nettet i kommunen ramlet ut seinere på dagen, tror jeg ikke Lyse hadde noe med :-)