Øygard ungdomsskole

Øygard ungdomsskole er en ungdomsskole på Hana i Sandnes kommune. Det rundt 400 elever og 50 ansatte på skolen. Skolen er nylig rehabilitert og arbeider enda med å få på plass alt det «vanlige» skoleutstyret etter en slik runde. Det følgende er en kortutgave av det som står om Øygard ungomdsskole på wiki-sidene.

I forhold til IKT har skolen en IKT-ansvarlig i 25% stilling. Han har som oppgave å drive brukerstøtte overfor elever og ansatte, passe på at alle maskiner virker og være en pådriver i arbeidet med IKT på skolen. Det er kommunen som har ansvaret for drift av nettverk og tjenere og tjenestene til elever og ansatte. De har tilsammen rundt 160 maskiner til elever og ansatte (rundt 3,8 elever per maskin).

Jeg antar at skolen på mange måter er en representant for en nokså «vanlig» ungdomsskole når det gjelder IKT. De har en del maskiner fordelt på et datarom med 30 maskiner, 30 maskiner i biblioteket (samlet slik at de kan bruke det som et datarom), 2 maskiner i tilknytning til hver klasserom (det er ikke alltid disse maskinene virker) og 1 datamaskin i hvert klasserom som er koblet opp til høyttalere og prosjektør. Hver ansatte har sin arbeidsplass og der en bærbar datamaskin (som de kan ta med seg hjem). Det eneste som er obligatorisk av IKT-bruk er at ansatte skal lese (og svare) på epost daglig og de skal legge ut arbeidsplaner til elever/foresatte digitalt. Det er et mål at lærere og elever skal bruke itslearning (ja, det skrives slik nå!), men det er ikke noe pålegg om det (enda). Det er opp til den enkelte lærere om itslearning blir brukt og hva det blir brukt til. De har enda ikke prøvd å gjennomføre eksamen med IKT, men skal gjøre det dette skoleåret.