Noen endringer i bloggen

Geek gang signs

En av mine gode kolleger på Harestad skole (som av den grunn føler seg forpliktet til å lese bloggen) klaget over at hun ikke forstod alt det tekniske pratet. Så for å gjøre det lett for dere som ikke lever livet sitt inne i en datamaskin vil nå teknisk prat være markert med en annen farge. Dere kan da hoppe over denne delen og konsentrere dere om de delene om IKT og skole som ikke er tekniske. Her er en test…

I dag syntes jeg at jeg også måtte en tur innom skolen. LDAP-tjeneren vår tuller en del og stopper plutselig opp med å autentisere brukere. sldap-prosessen bare står der og gjør ingenting. En enkel restart av tjenesten var alt som skal til for å få alt til å virke. Ingen feilmeldinger i noen logg gjør det vanskelig å finne hva som forårsaket stoppene, noe som gjør det enda mer irriterende. Vi restartet hele tjeneren hvor LDAP-tjenesten kjører for å være sikre på at vi ga den en «ren» start. Jeg lurer på om det er en virtuell F14-tjener på en KVM-maskin som tuller det til, men det får jeg teste seinere når jeg ser at alt virker slik det skal resten av dagen.

…og gjorde du som du skulle har du ikke lest noenting av det som stod der :-)