Spilling på Skolemøtet i Rogaland

…eller «En sekk med minnepinner»!

15. november 2019 gikk Skolemøtet i Rogaland av stabelen. Der var Spillpedagogene representert ved undertegnede, og jeg hadde to halvdagskurs om «Læringsbasert spilling – hvordan lykkes med dataspill i skole» (intet mindre ;-).

Når sant skal sies er jeg veldig godt fornøyd med begge rundene. Når lærerne i siste gruppe ikke spratt opp på sekundet kl. 1500 (når kurset var slutt), fordi de vil høre svar på spørsmål og noen siste tanker, tar jeg det glatt som et tegn på at det ikke var kjedelige 2,5 time de nettopp hadde vært med på.

Noe av det jeg tror var nøkkelen til at det gikk så bra er spesielt to ting. Det første er at vi i Spillpedagogene skriver bok om dataspill i skolen (som kommer ut til våren!), og i den prosessen har vi tenkt, snakket og radbrukket sykt mange bra tanker om hva, hvordan og hvorfor. Det tror jeg begynner å gjøre presentasjonene vi har tydeligere og mer treffsikre – i alle fall for min del. Jeg tror jeg traff balansen mellom teori og praksis.

Den andre suksessfaktoren tar jeg egenhendig litt av æren for – «En sekk med minnepinner»(tm)! Mang en spillpedagog har slitt med hvordan de skal få spill inn på maskiner på en god måte. Spillportaler og manuell installasjon er tungvindt på maskiner du har fast installert på en skole. Da sliter du i alle fall når du skal ha 20-30 lærere med på et kurs i et lokale som ikke har noen ferdig oppsatte datarom med spill og målet er at de skal spille spill. Vi kjenner alle den halvslappe kommunale bærbare windows-maskinen kursdeltakerne har med seg, og som er så nedlåst på alle bauer og kanter at du ikke kan gjøre noe som helst med den – i alle fall ikke installere noe på den. Hva gjør du da? Løsningen er like enkel som den er vanskelig å komme på. Du får tak i spill som du installerer direkte til en minnepinne. Dette er DRM-frie spill fra f.eks. HumbleBundle og GOG. Så setter du minnepinnen rett inn i maskinen som skal spille spillet og starter spillet fra minnepinnen. Da trenger du ikke installere noe og du går effektivt forbi alle sperrer på maskinen. Dette fungerer med så godt som alle spill.

I kursøktene på Skolemøtet delte jeg ut minnepinner til de som hadde med Windows-maskiner og Macbooker – og vips så kunne de spille Keep Talking and Nobody Explodes og Gone Home rett fra minnepinnene. Det fungerte som en kule – og mye bedre enn jeg hadde regnet med. Alle andre tester jeg har gjort med løsningen har vært på maskiner jeg kjenner godt fra før – og som jeg rimelig kontroll over. Dette var første gang løsningen ble prøvd ut på «ekte» uberegnelig kommunalt kontrollerte maskiner. Den største utfordringen var helt mye Macbooker som ikke har vanlige USB-plugger (altså USB-A) – og da hjelper det lite med minnepinner.

Det var også noen lærere som hadde møtt opp med Chromebooker. De fikk teste den lokale spillsky-løsningen min, og den fungerte også slik den skulle. (Jippi!)

Alt dette gjorde at lærerne øynet selv et håp om at de rimelig enkelt kunne bruke den bærbare windows-maskinen i klasserommet til å spille et spill felles i klassen. Og at de kunne ordne det enkelt selv – uten å måtte kave med å få ordnet installasjon på maskinen. Plutselig var ønsket om å kunne bruke spill i undervisningen mer gjennomførbart.

Ikke det – jeg skyr heller ikke banen for å påstå at alle skoler har råd til et «Rom for spill». Det er ikke verre enn å ta en rask kikk på tilbud på bærbare PCer på kjente nettsteder og finne en helt grei maskin til spill der. Du trenger ikke mer enn 10 maskiner, fordi 3 elever kan fint spille sammen på én maskin – om de har fysisk plass til å sitte en på hver side. Så med maskinen jeg enkelt søkte opp på elkjop.no i dag koster ikke et «Rom for spill» mer enn kr 29 950,- (inkl. mva.). 10 minnepinner og spill kommer i tillegg, men det må du ha uansett. Du trenger ikke et rom til over en halv million kroner for å drive med læringsbasert spilling.

,