Ønsk www.spillpedagogbanken.no velkommen!

Dette er kjempeskummelt! I en ikke så spennende koronasommerferie har jeg, utenom å kose meg i hagen, bedrevet spillpedagogarbeid. For et par år siden hadde jeg en sommer hvor jeg laget en rekke undervisningopplegg bare for å være godt forberedt til høsten – og i sommer gjorde jeg det en gang til, men denne gangen med et mer bestemt formål.

Før ferien kom boken «Spillpedagogikk» ut (som vi er sykt stole av). Tidlig i prosessen hadde vi noen løse ideer om at vi kunne legge ved noen undervisningsforslag, men vi så raskt at det var det ikke plass til. Vi var godt fornøyd med de én-siders praksisboksene vi klarte å få med til slutt. Etter boken gikk i trykken tenkte jeg at det hadde vært kjekt å ha en «søsterbok» til boken vår: En bok full av praktiske undervisningsforslag, sortert etter fag og aldersgruppe. Ideen ble spilt litt frem og tilbake, men fant ikke helt form eller gehør. Så når sommerferien begynte tenkte jeg at jeg likevel hadde lyst til å lage et nettsted hvor ferske spillpedagoger eller spillpedagoger med litt idetørke kunne finne en rekke ferdige undervisningsforslag de enkelt kunne ta i bruk – sorter etter fag, aldersgruppe og maskinvare. Og så gjorde jeg det…

Resultatet ble…

…den uoffisielle søsterboken til boken «Spillpedagogikk» (ja, Spillpedagogbanken er ikke en bok, men et nettsted – men tenkt gjerne på det som en slags bok likevel).

Det kjempeskumle med dette er at jeg har tatt et steg ut i blårussverden og latt meg friste av ideen om at kanskje jeg kan ta betalt for å lage en masse undervisningsforslag om bruk av dataspill i undervisning. Blårussverden er derimot ikke en kjent verden for en som har levd lenge og vel i offentlig sektor, humaniora og i fri programvare-bevegelsen. Å si til folk at de må betale for å få tilgang til ting jeg har laget føles fryktelig uvant – og nifst. Jeg er vant med å bare dele ting, fordi det er kjekt å dele – og det er det fremdeles! Samtidig har jeg brukt en del timer på å lage alle de nye (og gamle!) undervisningsforslagene som nå er en del av Spillpedagogbanken – og jeg lover å lage minst ett nytt undervisningsforlag hver 14. dag (minst!). Så jeg tenker at kanskje det er lov å spørre om betaling, tross alt. Men tvilen nager. Er dette et innhold noen er villig til å betale for? Har jeg prist tjenesten riktig? Er det jeg har laget godt nok til å ta betalt for? Er det greit å ta betalt for undervisningsforslag overhode? Mye skummelt her – og det oppleves i alle fall som å være en viss fallhøyde i prosjektet (selv om det vel egentlig ikke er annet enn stolthet som står for fall).

I hvert undervisningsforslag er det flere overskrifter – om spillet, hva som kan være undervisningsmålet når du bruker det, hvordan rent praktisk organiserer undervisningen med det, hvor du får tak i spillet og hvilket utstyr du trenger, og ideer på veien videre. De fleste forslag har også lenker til trailere og gjennomspillinger. Men det er ikke bare det: Spillpedagogbanken er også utstyrt med et forum (som er åpent for alle!), en spørsmål/svar-tjeneste og en kort opplæring i hva som er viktig hvis du vil ta dine første steg som en spillpedagog.

Jeg håper heller ikke prisen avskrekker noen. Hele skoler kjøper tilgang ett år om gangen for alle ansatte på skolen og det koster kr 1 250,- inkl. mva. Og skulle du ha en skole som ikke synes dette var noe stas, så kan privatpersoner kjøpe individuell tilgang for kr 300 inkl. mva.

Uansett – nå er den her! Det er offisielt – www.spillpedagogbanken.no er online! Du må gjerne spre ordet om du liker det du finner der!

(Så håper jeg på at webtjeneren min går ned og at jeg må flytte den over til en kraftigere løsning :-)

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.