Litt skuffet

Jeg har kikket på hvordan IKT-verden var for 5 år og 10 år siden – og er litt skuffet. Jeg ser jo at det har skjedd mye siden 2001, men jeg har jo selv vært med i dette spillet lenge og i 2001 var liksom løpet litt lagt allerede; WindowsXP var etablert, internett slett ikke uvanlig (via ISDN og modem), linux begynte for alvor å gjøre seg gjeldende, PlayStation 2 var ett år gammel, Pentium 4 kom osv. IKT var liksom allerede vanlig. Mye av det som er i dag er en utvikling av det som var i 2001 – og i alle fall i forhold til 2006. Selvfølgelig er det ting som er annerledes – og det skal jeg skrive en del om seinere. Men skuffelsen sitter litt i at det skjedde så mye mer fra 1991-2001 :-)

Men når jeg tenker på hva som møtte meg da jeg begynte på Harestad skole høsten 2002 endrer det seg litt. Da hadde vi en Windows 2000-server (med SCSI-disker) som var koblet til internett via ISDN og rundt 35 Windows98SE/XP-maskiner (på 80 ansatte og 550 elever). Alle hadde bruker (også elevene) og alle hadde epost (husker ikke lengre hvilket program vi brukte på Windows 2000). Så på ett vis lå Harestad skole en del foran andre skoler. I dag har vi rundt 400 linux-maskiner på 100 ansatte og 690 elever – så noe har jo skjedd :-)

Foreløpig vil jeg konsentrere meg om et par tema hvor jeg mener det har skjedd store (og betydningsfulle) endringer. Listen ser slik ut: Sosiale medier (Web2.0), trådløse nettverk/teknologi, «the Cloud», størrelsen på datamaskiner (og her tenker jeg også inn de mer smarte mobiltelefonene) og prisen på dem.