Presentasjon i formannskapet

Pjuh… da var presentasjonen i formannskapet i Randaberg kommune ferdig presentert! Jeg har lagt ved en PDF av presentasjonen – om noen skulle være interessert. Om presentasjonen gikk bra? Nja, det må jeg spørre Jenny (skolesjef) om i morgen. Det er mye enklere å spørre noen som var der og som kjenner politikerne (og som ikke er meg :-). Det var i alle fall noen av politikerne som ga positive tilbakemeldinger og takket for en oppklarende presentasjon. Om alle hadde lest det som stod i sakspapirene? Tja… :-)

Jeg har en kommentar til presentasjonen som er viktig for å forstå den rett. De to arkene om «Et omtrentlig eksempel (2010)» (2. og 3. siste ark) handler ikke om hvor billig skolene driver, men om at nødvendigheten av det sentraladministrasjonen bruker på IKT sjelden blir stilt spørsmålstegn ved – fordi det er noe «alle» mener vi «må» ha (og noe av det er helt rett). Skolene må derimot løse sine IKT-behov innenfor sitt eget budsjett, og det er alltid mye diskusjon om dette på hver enkelt skole. Poenget mitt var at hvis noen spurte hva skolen måtte ha (som jo jeg mener er 1:1), så ville det være nødvendig med 2,5 mill. kroner for å sikre alle elever og lærere hver sin bærbare enhet. Hvorfor blir IKT til alle andre enheter i kommunen enn skole holdt utenfor i et eget budsjett til IKT-avdelingen før budsjettpenger fordeles, mens skolene må løse IKT-behovene sine innenfor det som er tildelt etter at de andre enhetene har «fått» sin IKT dekket gjennom IKT-budsjettet? Antakeligvis vane.

I 2002 da jeg begynte på Harestad skole hadde vi 37 datamaskiner. Ni år seinere har vi over 400, og denne utviklingen har skjedd uten at en har tenkt igjennom hva skolen ha. Vi fikk det til – og vi gjorde det, fordi vi mente det var rett og viktig. Alle i ledelsen hadde hver sin telefon og datamaskin i 2002, og vi har det fremdeles. I 2002 hadde de rundt 60 lærerne 7 datamaskiner (tror jeg det var) og 4 telefoner på deling, mens i dag har de har hver sin datamaskin og 8 telefoner ;-). (Hvorfor har ikke lærerne hver sin telefon? De er jo mye i telefonen utenom undervisningen.) Ingen har liksom kommet på at lærere ha hver sin maskin. Det har bare blitt slik det er blitt, og slik det er er blitt forventningen – i alle fall på Harestad skole. Hvorfor skal vi ikke forvente at alle lærere også skal ha en telefon (helst mobiltelefon) tilgjengelig på jobb og at alle elever skal ha hver sin maskin? Ja, det koster penger, men det gjør jammen det som er vanlig å få når du begynner å jobbe på kommunehuset i kommunen også… Jeg tror det er vane – en er ikke vant til å tenke på skolen som en storforbruker av IKT… enda.

Forøvrig… 1:1 ville ikke medført økte utgifter på lisenssiden og kanskje også redusere lønnsbudsjettet. Dette fordi 1:1-modellen er kvalitativt annerledes å drifte enn alt annet enn 1:1. Så for rett under det kommunen betaler i lisenser (for sine 360 maskiner – og fordi jeg tror Rennesøy og Kvitsøy dekker rundt 1/3 av IKT-budsjettet i Randaberg) kunne alle 1800 elever og lærere fått hver sin digitale trådløse bærbare enhet – hvis de rette personene mener det er nødvendig. Jeg mener det er det.