iPad-prosjektet ved Cedars School of Excellence

Jeg har lest igjennom bloggen til Speirs og oppsummerer her iPad-prosjektet ut i fra hva jeg synes er viktig :-)

De startet dette prosjektet uten en detaljert plan for hva en ville oppnå med at alle elevene hadde en iPad. Speirs noterte heller ned ting han håpet ville skje:

• Gjøre skrivere overflødig. Skrivere er en stor utgiftspost. Hvis en kan spare utskrifter, så kan en bruke mange penger på andre ting. Bare som et notis her – på Harestad skole skriver ut/kopierer vi i snitt 6 sider per elever per skoledag! Dette er et målt gjennomsnitt over to år! Det ville vært penger å spare hos oss også.
  • En ikke har en overdrevet respekt for teknologi – og blir kvitt «datarommet». I fremtiden er datamaskinene der over alt, hele tiden og til hvilket som helst formål.
  • Ryggsekken blir lettere.
  • Samarbeid gjennom og med teknologi blir normen.
  • Utflukter aldri vil bli det samme igjen når alle elever har med seg alle redskaper for å ta bilder og skrive tekst på stedet.

De satset altså på å prøve dette ut uten at det skulle erstatte noe i utgangspunktet – noe jeg også tror er en riktig innfallsvinkel til slike prosjekt. De var åpne for at dette var veien å gå – uten at de hadde satt faste mål for hva de ville oppnå. Og det ser ut til at de har lykkes! Allerede ser de større endringer i praksis. Et av eksemplene er kunst og håndverk hvor iPaden i noen tema har helt endret måten de underviser på. Et sitat fra kunst og håndverk-lærer:

In some ways it more effectively helps pupils to develop confidence in their abilities and an enthusiasm to try than some traditional media. This is largely due to the immediacy of its set up, tidy up and effects, the security of an ‘undo’ button and that mark making is controlled directly by the finger itself.

Pupils do not have to overcome the hindrance of learning to manipulate another tool or implement, rather they can use the natural tool they have been developing dexterity in since birth. Once taught the basic principles of a range of art apps, pupils can achieve worthwhile results. They then begin to feel more confident and so become more willing to try – in the art classroom this is half the battle.

As a direct follow on from this pupils then do actually begin to achieve better results – their increased confidence increases their effort and enthusiasm and they feel less threatened and more relaxed. This confidence can then be extended and transferred into other art media.

De ser at dette også går igjen i fag der en skriver tekster. Han har også noen praktiske eksempler som viser hvilken vei det går:

• En dag plukket han opp en pakke med papir – det var støv på toppen av den.
  • Elever i «Primary 2» (tror det er 6-åringer) husker passordene sine. Det skjer ikke når de har 40 minutter i uken med en datamaskin.
  • En uke fikk de ikke stoppet elver i «Primary 3» med å gjøre matte for å gå til spisepause.
  • Det er en reduksjon i hjemmearbeid som blir glemt eller ikke blir gjort.
  • Glemme mappen eller bøkene i et fag er blitt en ting  fra fortiden.

Ellers viser jeg til dette blogg-innlegget hvor han skriver en del om de prinsipielle positive trekkene han ser i utviklingen hos elevene. Du bør lese den – den inneholder gode argumenter for 1:1! (Synes jeg…)

Speris synes distribuering av applikasjoner o.l. er knotete med 115 maskiner, men har gått for en modell med 3 kontoer som deles ut på iPadene. Dette er et gjennomgående tema for de som prøver ut større installasjoner av iPad i grunnskole / videregående skole, eller når maskinen ikke er eid av brukeren. Apple har enda ikke laget et system som gjør dette enkelt.

De bruker iPadens innebyggede tastatur – de har ikke kjøpt hardware-tastaturer. Dette synes jeg er spennende. Jeg har selv satt meg ned og brukt skjermtastaturet en stund, og jeg synes det er full brukbart til kortere tekster. Jeg skriver mye raskere når jeg bruker et ordentlig tastatur, men det er helt funksjonelt til korte tekster. Jeg får se om jeg kan sjekke ut hva Cedars School gjør når de har «skrivedager» (om de har det).

Jeg tror det er lettere å ta iPad-ressurser i bruk i engelsktalende land. Mange av applikasjonene Cedars School bruker i skolen finnes bare på engelsk. Det vil ikke være så enkelt å finne ressurser på norsk – i og med at mye av dette ligger som flash-baserte nettsteder.

Hverken lærere eller elever vil tilbake igjen til slik det var før de fikk iPadene.

Elever sender oppgaver, innleveringer o.l. til lærer via epost – og lærer gir tilbakemelding via epost. Dette er en av begrensningene i bruken av iPad, uten dette blir kommentert som det i bloggen. De har rett og slett ikke irritert seg over det i særlig grad… eller så bruker de rett og slett ikke et LMS :-)

iPadene er et tillegg til en del vanlige desktop-maskiner på skolen som nå står i klasserommene – ikke på datarom. Jeg hr forstått det slik at det står en desktop-maskin i hvert klasserom (en Mac mini).

Ressurser fra andre budsjettposter går over til IKT – fordi iPaden fjerner behovet for en del av de andre utgiftene.

De har hatt en åpen holdning i prosjektet – om en lærer ønsker en applikasjon installert på iPadene, ja så gjør får de den. Speirs er lei av alt byråkratiet som kan være rundt hva som skal være lov og hva som ikke skal være lov i et prosjekt. Og til slutt – han oppsummerer prosjektets grunnstein på denne måten:

You want creativity in schools? Let people try new things.

Dette er noe jeg kan skrive under på. Skoler sette av deler av budsjettet slik at sentrale aktører (som ikke bare er IKT-ansvarlige :-)) får prøve ut nye ting. Alt blir ikke alltid at det er en suksess, men når det først er det – da skjer det viktige ting!