Google Apps for Education kommer til Harestad skole

Digitalt altså…

Jeg har søkt Google om å få «harestadskole.no» til å bli med i Google Apps for Education – og etter litt masing fikk jeg lov! Det er noe med at det norske skolesystemet ikke er likt styrt som det amerikanske, som førte til en liten misforståelse i hva som ligger i ordet «accreditation». Norske offentlige skoler blir ikke akkreditert av noen, fordi de som offentlige skoler er underlagt norsk lov og drevet av en kommune – og dermed automatisk «accredited». Jeg ser at kontoen enda ikke er oppgradert fra en vanlig Google Apps til Google Apps Education, men jeg regner med det kommer i løpet av dagen (siden jeg fikk bekreftelsen i epost i natt).

Målet vårt er at vi skal ha alle eposter o.l. for elever og lærere over fra Exim/OpenWebMail til Google Apps, i stedet for å gå over til fri program-utgaven av Zimbra. Når vi får oppgradert Apps-kontoen til Education får vi så mange kontoer vi vil gratis – og de er reklamefrie. Vi kommer også til å synkronisere LDAP-brukerbasen vår opp mot Google Apps, slik at brukernavn, passord og grupper er identisk. Hvis dette fungerer så godt som jeg håper, kommer vi også til å legge over Grødem skole. Google har også gode verktøy for å hente over all epost vi har liggende i det gamle systemet – så vi kan faktisk skru av det gamle systemet når alt er overført.

Vi sparer også en masse tid (og penger) på å ha alt driftet gratis av Google fremfor å sette dette opp selv, selv om vi hadde brukt fri program-utgaven av Zimbra.

Lærere (og elever) får da også muligheten til full gruppevare (epost, kalender osv) mot smarttelefoner og nettbrett (Android og iPhone/iPad). Ohh… liker tanken på Google Apps koblet med en masse nettbrett med Android :-)

3 kommentarer til “Google Apps for Education kommer til Harestad skole”

1. Skeptisk avatar
    Skeptisk

Du har altså avklart dette med eierskap på data, backup, juridisk ansvar?

Jeg tviler på at alle i kommunen din og alle på de aktuelle skolene er godt nok informert om konsekvensene av at dere gjør dette. Eller tar jeg feil?

1. Odin avatar

Jeg har lest igjennom betingelsene for Google Apps Education og jeg ser ingenting som er i veien for at skolen skal kunne bruke Google Apps Education – på samme måte som mange bedrifter bruker «Google Apps for Business». Vi får et sett med tjenester innenfor denne avtalen – og vi må aktivt godta andre avtaler for å integrere andre Googles tjenester (f.eks. Picasa, Maps, iGoogle osv.) og der er det ikke sikkert jeg vil godta premissene til Google sånn helt uten videre.

Selvfølgelig er ikke alle i kommunen informert om konsekvensene. Det er det jeg som skal ta ansvar for – og de jeg har tatt avgjørelsen sammen med. Er alle i kommunen klar over hvordan forholdet mellom eierskap til data, backup og juridisk ansvar er i dag når vi drifter vår egen epost-tjeneste med webmail? Neppe. Er sentrale personer i kommunen informert om hvordan vi gjør det i dag og at vi har tenkt å legge ting over på Google Apps Education? Ja, og de stoler på at vi, som kjenner til de ulike løsningene, ikke gjør noe riv ruskende idiotisk. Jeg har mine innvendinger mot å bruke «skyen» og jeg har unektelig en forkjærlighet for å drifte ting selv for å ha full kontroll – men jeg må også veie fordeler og ulemper opp mot hverandre når vi først skal gjøre noe med IKT-systemene våre (i dette tilfelle epost). I dette tilfellet ser jeg at Google gjennom Google Apps Education kan tilby oss mer, bedre, sikrere og billigere tjenester enn om vi skulle driftet en Zimbra-installasjon selv.

Og så en liten utfordring (siden du tydeligvis føler for dette ;-) – hvilke konsekvenser mener du de burde vite om (som er annerledes enn det vi gjør i dag)?

2. Odin avatar

Jeg kom på en utfordring til :-)

Mange skoler bruker itslearning og fronter – hvordan står dette i forhold til eierskap på data, backup og juridisk ansvar? Jeg tok et enkelt søk – og jeg fant ingen sider om hvilke betingelser skoler og enkeltpersoner forplikter seg til ved bruk av disse tjenestene. Jeg aner ikke om de har tjenerne sine i Norge eller i utlandet (de er begge blitt internasjonale selskaper), men jeg regner med de har laget seg sin private sky hvor alle data befinner seg. Google er mye åpnere om hva du sier ja til, f.eks. svarer de her enkelt på hvem som eier data du legger inn i Google Apps. Se om du finner noe liknende for fronter eller itslearning? Jeg tør vedde en god pose Twist på at ingen kommuner har vært i nærheten av disse tankene når de gikk for itslearning eller fronter som LMS på skolene.

Bruker noen plagiatkontroll? Hvordan er betingelsene der? Hvem eier eller har tilgang til dataene som sendes inn til kontroll? Nå skal alt som leveres digitalt til eksamens sjekkes med plagiatkontroll. Jeg regner med de bruker Ephorus. Lagrer Ephorus alt som sjekkes? Jeg vet at du kan velge dette når du er kunde hos dem, men jeg vet ikke hva Udir har valgt til eksamen.