Cogito ergo blogg

Å blogge om det å blogge er en klisjé i blogge-verden. Jeg tar likevel sjansen, fordi på mandag skal jeg være med på et møte i kommunen om blogging. Jeg har forstått det slik at vi skal ha et møte om kommunen (eller noen i den) skal begynne å blogge på kommunens vegne i eller annen form… eller noe slikt. Jeg er med fordi jeg allerede har blogget på kommunens vegne i form av denne bloggen du leser nå.

For min egen del ser jeg noen viktige punkt for å blogge generelt:

• Du må ha lyst til å skrive.
  • Du må tro at du har noe du vil si.
  • Du må ha en interessant måte å si det på.

Du skriver innlegg i en blogg for du føler du må. Hvis det å skrive en blogg føles som arbeid, eller om du bekymrer deg over å tilfredsstille andre enn deg selv, da vil det ikke være lett å holde bloggen i gang. Blogger er interessante fordi de er ærlige innblikk i andre menneskers interesser og lidenskaper.

Bør eller kan da en kommune blogge? Selvfølgelig kan den det, men det er grenser for hva den kan blogge om og hvor interessant det derfor kan bli. Jeg er bare en skarve undervisningsinspektør som har blogget om et avgrenset tema som jeg synes er viktig og som opptar meg. Det er få farlige ting jeg kan skrive om, men til tross for dette er det mye jeg ikke har skrevet om. Akkurat nå holder jeg på med et prosjekt på skolen som jeg enda ikke kan blogge om – uansett hvor mye jeg har lyst. Det er ikke klart for allmennheten (enda) og jeg lager mye rot for meg selv om jeg hadde skrevet mer enn det jeg skriver nå! (Men jeg kommer til å blogge mye om det her i tiden som kommer :-).

Jo høyere opp i det kommunale systemet du kommer – jo flere slike begrensninger tror jeg det vil være. Flere begrensninger betyr at det er vanskelig å finne gode og interessante ting å blogge om – så det blir skrevet lite, det blir kjedelig og det blir derfor få lesere. Du kunne like godt latt være. Jeg kan kanskje være mer personlig i uttrykket om hva jeg mener enn det rådmannen i Randaberg kan være, og da er det lettere for meg å skrive en blogg som kan være interessant å lese.

I en offentlig blogg tror jeg det å gi allmennheten tilgang til en ellers unødvendig lukket prosess er en fruktbar vinkel på en blogg. På www.iktogskole.no har det vært lett å holde tråden i hva jeg skal blogge om, nettopp fordi bloggen var knyttet til et bestemt prosjekt få ellers hadde hørt noe om. Det er ingen hemmelighet at jeg på nyåret skal tre over i en 2-årig prosjektstilling på skolekontoret der en av hovedoppgavene mine skal være å delta i planleggingen av en ny skole i Randaberg kommune. Uten at jeg har snakket med skolesjefen om dette enda, hadde det vært spennende å se om dette ville være interessant og nyttig å blogge om. Er det mulig å gjøre det, eller vil jeg jobbe med så mye «hemmelig» informasjon at det bare vil lage krøll i prosessen om allmennheten fikk tilgang til deler av den? Eller vil vi få mange nyttige og engasjerte tilbakemeldinger fordi innbyggerne i Randaberg får innblikk i en prosess som vanligvis ikke er så lett tilgjengelig?