Et åpent brev til Kunnskapsdepartementet om KI i skole-Norge.
Kjære Kunnskapsdepartementet!
Dere bommet stygt på den ene sjansen dere hadde til å være med å styre utviklingen av KI i skole-Norge.
For ett år siden fikk jeg lov til å fortelle om erfaringene etter ett år med KI i Randabergskolen på innledningsplenumet på konferansen NKUL. Utdanningsdirektoratetes direktør Morten Rosenkvist satt i salen og fikk høre at det skortet på Udir sin innsats for å gjøre prateroboter tilgjengelig for skole-Norge. I spørsmålsrunden utfordret han meg om hva jeg mente Udir burde gjøre, og han fikk svar: Udir burde gi tjenesteleverandøren Sikt jobben med å lage en nasjonal løsning og la staten ta alle utgiftene. Dette ville forhindre at det var opp til den enkelte kommunes økonomi og initiativ hvilket KI-tilbud elevene fikk. Samtidig ville det være en god norsk skoleløsning som buffer mot tech-gigantene sine kommende ikke-norske edu-løsninger.
Ett år senere, på årets NKUL, presenterte Udir en løsning for KI i skole-Norge som gjorde akkurat det jeg ba om året tidligere! Sikt hadde løsningen klar. Godt programmert av erfarne programmerere, og juridisk fundert av et kobbel med jurister. Udir hadde budsjett og avtalen med Sikt klar. De viste oss oversikter og planer og var veldig positive til løsningen, og de hadde sendt alt over til dere i Kunnskapsdepartementet. All ære til Udir som lyttet til feltet og gjorde noe. Nå ventet vi håpefullt på svar fra politikerne.
Og ingenting skjedde.
Så nå i juli kan jeg si, som NRK pleier: Jeg erfarer at politisk ledelse i Kunnskapsdepartementet ikke ønsker en nasjonal KI-løsning i skole-Norge. Leser jeg mellom linjene, tror jeg dere er redde for manglende personvernhåndtering og at KI-en kan skrive ting den ikke bør. I tillegg er det nok vanskelig å se for seg at nåværende kunnskapsminister entusiastisk klippet snoren når en slik tjeneste skulle blitt åpnet.
Hvorfor var dette den eneste sjansen dere hadde? Og hvorfor er dette dumt gjort? Vil ikke situasjonen være lik fremover, med kommuner som famler i blinde og andre som tar tak selv og lager egne gode løsninger? Nei. Dere hadde fram til skolestart i år. Etter det vil alle nasjonale løsninger være bortkastet.
Problemet er at Google nylig annonserte at de nå i august ruller ut Gemini Education gratis til alle kommuner som bruker plattformen deres. Forstå meg rett, Google sin løsning er god og gjør alt vi trenger (og litt til), men jeg ville heller hatt en god nasjonal KI-løsning fra Sikt. Jeg vil at vi skal kunne styre løsningen mot egne behov med tilgang til ulike språkmodeller, også norske, enn å leve med løsninger som tar utgangspunkt i amerikansk skolekultur og bare Google sin språkmodell. Microsoft kommer garantert snart etter, og da har alle norske kommuner en gratis KI-løsning for skole, godt integrert i plattformen de allerede bruker. Og ett år med bare Gemini Education gjør at lærere ikke vil ha enda en «ny» løsning, om en nasjonal KI-løsning skulle dukke opp.
Ved å ikke gjøre noe nå serverer dere skole-Norge på et fat til akkurat de aktørene dere kanskje var skeptiske til i utgangspunktet.
Med vennlig hilsen han som laget KI i Randabergskolen
Først publisert i Utdanningsnytt juli 2025
Legg igjen en kommentar