En utfordring til iPad-entusiastene

Dette innholdet er 13 år gammelt, så det kan godt hende at ting er utdatert i vår hastige digitale hverdag.

Jeg har en utfordring til iPad-entusiastene. Hvordan vil du sette opp et system på en skole hvor du skal dele ut en iPad til hver elev på ungdomstrinnet?

Det er noen forutsettinger jeg tar for gitt, men det er greit at de blir nevnt. Vi sier at det er 200 elever, så det må være 200 iPader (+ lærernes). iPadene er ikke tenkt som et tillegg til skolens vanlige maskiner (de skal være skolens vanlige maskiner i størst mulig grad). Lærerne har vanlige kontormaskiner i tillegg til iPaden. Dette er elever i alderen 13-16 år. iPadene er skolens eiendom.

Hvordan setter du opp distribusjon/installasjon og oppdatering av apper på iPad (til 200 elever) på en lovlig og praktisk måte for et slikt scenario? Setter du opp en iTunes-konto til hver elev som de får passordet til (med et VISA-kort som tilhører skolen)? Neppe. Må du gå rundt på 200 maskiner og legge inn systempassordet (i ytterste hemmelighet) for at ting skal oppdatere seg og for å få installert nye programmer? Upraktisk tungvint og svært risikabelt om en elev en gang får med seg hva passordet er. Hvordan kobler du i praksis disse maskinene opp mot iTunes (som man enda må bruke) i forhold til hvordan du organiserer iTunes-kontoene? Blir det fullstendig kaos rundt felleskontoer (om en har valgt det) når iCloud kommer? Plutselig får alle iPad med samme bruker tilgang til samme iCloud-område?

Fraser Speirs har gjort seg noen tanker om dette på Cedars School of Excellence og er rimelig fornøyd med løsningen han har funnet. Men han har ikke mer enn 100 elever på hele skolen fordelt på 5-17 år. Han er veldig klar over noen kinkige ting i løsningen sin, men synes det tungvinte oppsettet veies opp av mulighetene ved å la alle elever ha en iPad.

For tiden er det flere som prøver ut å ha et klassesett med iPader, som de frakter rundt i en kasse. Da er det lettere å løse en del av de utfordringene jeg skisserer over. Det er tross alt bare 16 maskiner – og de tilhører ikke en enkelt elev. Jeg har en svært prinsipiell innvending mot en slik løsning… Det er ikke en nysatsing på IKT i skolen. Faktisk er dette det samme som trilleskapet med bærbare PCer, bare at maskinene her har et nytt (og enklere) brukergrensesnitt og er mer begrenset enn en bærbar PC (ikke alltid en ulempe :-). Tilgang til teknologi forblir noe spesielt – ikke hverdagslig – som elevene får lov til å bruke innimellom når læreren «låser opp datarommet». Jeg vil nesten gå så langt å si at det er misbruk av iPader å lage klassesett av dem. Fraser Speirs sier det godt på bloggen sin. I innlegget har han også et godt forslag til en slags mellomløsning for sub 1:1-tilgang med iPad. Da deler man iPadene ut til elever i en 6-8 ukers periode, som da bruker dem som personlige enheter, før man setter dem opp igjen til en ny gruppe elever i en ny periode.

Det kan hende at en kasse med 16 iPader er et godt utgangspunkt for å prøve ut ting og tang – for så å ville ha mer. Men hvis jeg vil ha mer – hvordan gjør jeg det i praksis når jeg vil rulle ut 200 stykker til elever? Og med fare for å stikke hode for langt ut – er det ikke litt lureri å få skoler (som ærlig talt ikke kan så mye om data) til å tro at det å innføre iPader på hele skolen er en smal sak? Det er uansett forskjell på å drifte 40 maskiner (som vi hadde da jeg begynte på Harestad skole i 2002) og 400 maskiner (som vi har i dag).

Jeg savner dypt og inderlig GarageBand, PenUltimate og Flipboard for Android og jeg er helt enig i at iPad er i en egen liga i forhold til kvaliteten på brukeropplevelsen – så sant du ikke irriterer deg over veggene Apple har satt rundt sin vakre hage. Teknisk sett er derimot Android/TF101 lettere å integrere i større systemer rett og slett fordi du har større frihet og 1) ikke trenger en annen maskin på samme måten som iPad gjør, 2) kan installere programmer utenom Android Market og 3) ikke trenger et abonnement hos noen for å bruke den og om du vil ha et Google-abonnement så trenger du ikke gi fra deg betalingsinformasjon (heller ikke om du bruker Android Market). TF101 topper det hele med tastatur/mus/batteri-løsningen som gjør den enda likere en bærbar PC i praktisk bruk. De gode appene? De kommer… ;-)

Og med stor fare for å høres litt blasert ut – jeg vet nøyaktig hvordan jeg skal sette opp en slik løsning med TF101, og jeg ser et hav av utfordringer hvis jeg skulle gjort det same med iPad. Ingenting vil glede meg mer enn om jeg tar helt feil…


Publisert

i

,

av

Stikkord:

Kommentarer

10 kommentarer til “En utfordring til iPad-entusiastene”

  1. John Arne Imenes avatar

    Måten vi kommer til å løse det på er følgende:
    1. Hver elev får hver sin iPad. (Vi er videregående skole, og elevene betaler årlig leie av iPaden, ca 890,-
    2. Hver elev oppretter Apple ID, hvis de allerede ikke har. Oppretter konto uten å legge kredittkortopplysninger. Det er mulig, med et lite triks, som Apple selv forklarer hvordan.
    3. Elevene får et gavekort og en APP liste, og laster ned de APPene de skal ha.
    4. Etter tre år får elevene med seg iPaden «gratis»

    Mvh

    John Arne Imenes
    Gjennestad vgs

    1. Odin avatar

      Fine! Alltid kjekt å ta feil når det er noe jeg kan få bruk for! Jeg var ikke klar over at det var mulig å opprette en konto uten kredittkort e.l. Jeg kan ikke huske at jeg kunne det første gang jeg opprettet en konto på iTunes. Ah… da har jeg en konto uten VISA-kort knyttet til. Alltid vanskelig å huske om det har gått 15 minutter siden sist jeg gjorde noe som krevde passordet mitt før minstemann i huset får låne iPaden.

      Hvordan gjør dere ellers med iPad på skolen? Har elevene en privat PC utenom som de synker mot eller har dere maskiner på skolen som de får koble seg opp til? Hvordan gjør dere i forhold til Fronter? Hvordan gjør dere på skriverdager eller andre større prøver/eksamener? Hvor stort er gavekortet elevene får? Er det noe annet jeg har glemt å spørre om?

      Jeg ser at dere er en skole på rundt 240 elever, så det blir spennende å se hvilke erfaringer dere gjør med en såpass stor mengde maskiner.

  2. Jan Gamre avatar

    Hei Odin

    For å svare på dine siste 3 punkter:

    1. Fra og med i høst er iPad helt uavhengig av annen maskin. Med iOS 5 vil oppdatering av programmer skje i bakgrunnen over wifi uten at det kreves noe av bruker/ systemadministrator.
    2. Man kan heldigvis ikke installere fra annet enn APP store, noe som gir større sikkerhet mot malware. Det har vært noen eksempler på dette på andre plattformer i det siste. IOS er en svært solid plattform og gevinstene er for mange større enn ulempene.
    3. Gjennestad VGS har svart på denne

    I grunnskolene ser jeg for meg at å sette opp dette er noe som gjøres samtidig med at man deler ut skolebøker – eller kanskje helst i stedet for:) Og det løses sannsynligvis enklest første skoledag i klassen. Ettersom dette er en svært enkel prosess burde det ikke by på større problemer. Det er hensiktsmessig at hver klasse har sin iTunes konto. Apple lar deg nå automatisk installere apper kjøpt på andre enheter (med samme konto). Dette er kanskje det greieste inntil volumlisensiering er på plass.

    Ved å benytte MDM løsninger som f.eks Key manage, vil drift og vedlikehold forenkles ytterligere.

  3. Odin avatar

    Jeg ser framsIKT har et innlegg om nettopp dette nå med gode tips og råd:
    http://framsikt.wordpress.com/2011/06/14/handtering-av-ipad-applikasjoner-oppsett-og-itunes/

  4. Jan Gamre avatar

    FramsIKT bloggen evaluerer det som har vært, ser seg bakover. Du finner støtte for dine vurderinger i en del av det Kyrkjebø skriver. Og jeg er enig at iTunes biten _har_vært_ tungvint. Men som John Arne og jeg beskriver så vil dette bli radikalt annerledes framover.

  5. Odin avatar

    Et tips til iPad-folket – Moodle støtter direkte tilgang til en «filområder»/skyer som f.eks. Dropbox, Google Docs, Flickr o.l. slik at du kan «laste opp» filer i Moodle via disse filområdene. Da omgår du problematikken på en iPad med at du ikke kan laste opp ting til Moodle direkte fra nettleseren. Filområdet dukker opp som en helt vanlig «katalog» i filvelgeren når du skal laste opp/inn en fil i Moodle.

    Jeg vet ikke om Fronter eller itslearning tenker seg slike løsninger i fremtiden, men det er allerede oppe og går i Moodle v2.x og burde være et godt utgangspunkt for iPad-brukere som vil jobbe mot et LMS-system.

    Jeg regner med Moodle legger med et iCloud-modul til dette «filområde»-opplegget når det er oppe og går.

  6. Jan Gamre avatar

    Takk for tips! Dette visste ikke jeg. Jeg skal huske hvem som ga denne info’en ;) Takk o takk :)

  7. Guttorm avatar
    Guttorm

    Om ein i tillegg koplar moodle til mahara (mahoodle) finn ein nokre apps som lastar opp til mahara. Mahara støtter og bruk av gdocs, skydrive osb i blokker/sider. Det er ikkje utenkjeleg at fronter kan ha WebDAV ein eller annan stad i systemet. Fronter open-Edit-save (Java) kan kanskje vere eit spor.

    1. Odin avatar

      Heh! Morsomt at et så gammelt blogginnlegg klarer å tiltrekke seg kommentarer :-). Kjekt at noen googler og finner ting i bloggen. Bare så det er sagt – 2011 er leeenge siden og Apple har laget forsåvidt gode verktøy for å håndtere iPader i et skolemiljø. Du er vel og merke nødt til å bruke Managed AppleID sammen med Apple School Manager.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.