«SketchBook Express»

Fremover kommer jeg med ujevne mellomrom til å legge ut et innlegg om kjekke apper jeg har funnet til Android nettbrett. Førstemann ut blir en liten perle som heter SketchBook Express, som jeg kom over i jakten på et godt tegneprogram. Jeg tar utgangspunkt i gratisutgaven ettersom den ikke har reklame og dekker behovet til bruk i skolen.

Dette er et profft tegneprogrammet (det er tross alt laget av Autodesk), men det er mer enn enkelt nok til på å bruke i skolen. En god øvelse i hvordan du kan bruke programmet er at du bruker lag og i første lag tar et bilde av deg selv. Så legger du et lag oppå dette bildet og tegner så godt du kan over bildet, med alle tegneverktøy du har tilgjengelig. Med jevne mellomrom kan du ta vekk laget med fotografiet og se hvordan selvportrettet ditt er blitt. Jeg er ikke akkurat en ekspert enda :-)

Pro-utgaven (som koster kr. 27,-) gir deg så mange lag du gidder å bruke og avanserte lagfunksjoner, har 4x flere typer pensler med flere valgmuligheter for hvordan penselen skal virke og en del flere muligheter i forhold til deling og lagring. Appen(e) finnes også til iPad.

PS! De har også laget Pixlr-o-matic – en kjekk liten app hvor du kan gjøre bilder «gamle» (også gratis og uten reklame).