Interaktive tavler og skolen

Dette innholdet er 12 år gammelt, så det kan godt hende at ting er utdatert i vår hastige digitale hverdag.

Hva er poenget med interaktive tavler? For å spørre på en annen måte. Hva er det som er så pedagogisk annerledes med en prosjektør og et lerret – hvor du kan ta på lerretet?

I alle satsinger og utprøvinger av interaktive tavler, hvor jeg har fått snakket med lærerne, sier de stort sett det samme (alltid noen unntak ;-). Det er kult og stilig i starten, hvor flere lærere blir imponert og bruker det i klasserommet med elevene. Etter en stund ender de allikevel opp med at de stort sett bruker det som prosjektør og lerret – noe de er glad for og bruker aktivt! Det monner likevel ikke til en dyptgående endring av den pedagogiske tenkningen i klasserommet. Det blir i beste fall en metodisk variasjon, men ikke noe nytt pedagogisk eller mer en effektiv undervisning – enn om du allikevel har en prosjektør og et lerret (eller en tavle :-).

Og det er egentlig ikke noe galt med det om det ikke var for det faktum at interaktive tavler koster mange penger. Grunnskoler og kommuner har som kjent ikke så veldig tykke lommebøker. Hvis du først skal bruke en masse penger på IKT og skole, hva med å gjøre noe som virkelig monner og har stor betydning. Du kan f.eks. utstyre alle elever med en digital dings i et 1-til-1-forhold. Om dette tilfeldigvis skulle være et nettbrett har alle elever i prinsippet hver sin interaktiv tavle de kan koble opp til en prosjektør. De kan også bruke den hjemme når skoledagen er slutt!

Om vi på Harestad skole skulle installert interaktive tavler i alle klasserom ville vi brukt så mye penger at vi kunne utstyrt hele ungdomstrinnet med 1-til-1 i form av bærbare PCer eller nettbrett av en eller annen sort – i uoverskuelig fremtid (fordi jeg da har regnet inn at du faktisk må kjøpe nye interaktive tavler med ujevne mellomrom).

Og hva vil jeg heller ha – interaktive tavler på hver klasserom, som til slutt ender opp som lerreter noen tar på imellom, eller en radikal endring av læring og en god tilnærming til ungdommenes digitale hverdag og en løsning på det digitale skillet på ungdomstrinnet fordi alle elever har hver sin digitale dings? Trenger jeg svare?

OPPDATERING
Fant et godt blogginnlegg fra en rektor om akkurat det temaet jeg har tatt opp – det er velskrevet og tar utgangspunkt i den praktiske hverdagen en rektor står i.

Og for å følge opp et mer kritisk blikk på interaktive tavler er det også en artikkel i «The Washington Post» som også tar opp en del av de mer problematiske sidene ved innføring av interaktive tavler i skolen (fordi det er en skoleting!), blant annet at det faktisk ikke er noen forskning rundt bruken som kan tilsi at det er noen økt læringseffekt – og at brukes av interaktive tavler faktisk forsterker bruk av «utdaterte» undervisningsformer.