Monitor 2011

Dette innholdet er 12 år gammelt, så det kan godt hende at ting er utdatert i vår hastige digitale hverdag.

Jeg ser at NTB har sluppet en artikkel om det bekymringsfulle resultatet fra Monitor 2011 som ble offentliggjort i dag. Både digi.no og VG.no har plukket opp ulike deler av det NTB har skrevet.

Jeg er glad for at Senter for IKT i utdanningen jevnlig måler hvordan det står til med IKT i skolen. Monitor 2005-2011 har vært interessant lesning uten at jeg nå vil gå i dybden på dem. Jeg lar kommentaren fra NTB stå for seg selv, men jeg klarer jo ikke la være å kommentere noe av det :-)

Det er mye i artikkelen jeg tar som et klapp på skulderen. Det trekkes frem at maskinparken på mange skoler er gammel og utdatert – noe jeg også konkluderte med i utviklingspermisjonen min i og med at skolene ikke klarer å holde tritt med utviklingen og bytte ut maskiner raskt nok (fordi kommunene/skolene ikke budsjetterer for at maskiner ikke lever så lenge). Jeg liker godt at de trekker frem at en avhengig av ildsjeler (min tolkning) som får bra ting til på gamle skoler, spesielt når vi på Harestad skole har siden 2002 gått fra 35 maskiner til 513 maskiner i 2011 – og alle maskiner booter raskt og elever (og lærere) er i gang med IT-jobbingen uten å måtte vente i særlig grad på maskinene. Dette har vi fått til med både gammel og ny maskinvare og lave driftsbudsjett. Jeg vil våge påstanden om at dette kan også andre få til hvis de vil… (de har også fått det til på naboskolen Grødem).

Alltid kjekt å få støtte for «tilgang er viktig»-argumentet mitt.

Hvis noen som skal «drøfte hva som kan gjøres for å bedre situasjonen» trenger noen tips – så stiller jeg villig opp! ;-)