Bygge ny skole? Ikke bygg datarom!

Dette innholdet er 12 år gammelt, så det kan godt hende at ting er utdatert i vår hastige digitale hverdag.

Datamaskiner er ikke dyrt – byggearealer er! Snittprisen for en kvadratmeter skolebygg er rundt kr. 33.000,- (noen må gjerne korrigere meg om jeg er helt på viddene, for det bør jeg ikke være :-). Et datarom må minst være 60m2, som må multipliseres med 1,45 for å sikre universell standard for nødvendig gangareal o.l. Da er vi oppe i 87m2 for et datarom, som gir en utgift på ca. 2,9 mill. kr. En ny 6-parallell ungdomsskole trenger minst tre datarom (minst!) og vi er da oppe i en utgift på 8,7 mill. kr – uten å ha kjøpt en eneste datamaskin, pult eller stol.

For 8,7 mill. kr. kan du i dag kjøpe minst 1380 MacBook Air 11″ (billigste modell). Det kan gå max 180 elever per trinn på en 6-parallel ungdomsskole, som gjør at du kan dele ut Macer i 8 år før du har brukt opp det du har spart på å ikke bygge datarom. Eller du kan kjøpe 2900 Samsung 305U1A, som gjør at du kan dele ut Samsunger i 16 år.

Og hva om du egentlig burde bygge 6 datarom? Det ville gitt 16 år med MacBook Air eller 32 år med Samsung?

Tenk så på hvordan skolen ser ut i 2020 eller 2028 (eller 2044)? Hvordan ser samfunnet ut utenfor skolen? Finnes det fremdeles datarom på skolene? Jeg håper for all del ikke det – og ikke tror jeg det heller. Se bare hva som har skjedd siden iPaden dukket opp i 2010. Det er nød til å skje noe med hvordan vi tenker datamaskiner i grunnskolen.

Det eneste gyldige argumentet mot å bruke pengene slik er at en kjøper datatraller med 30 bærbare PCer som du triller rundt på skolen i stedet for et datarom. Men jeg har enda til gode å se en skole som har fått dette til å fungere godt over tid. Du ryker opp i en masse praktiske utfordringer knyttet til…

  • Lading og strøm – elever er ikke flinke til å sette maskinen rett inn i skapet igjen (ikke læreren heller). Da har du plutselig ikke nok maskiner med strøm og du må begynne å lete etter stikkontakter (og strømforsyninger).
  • Tid – det tar tid å trille datatrallen fra rommet der den står til klasserommet, og det er ikke alle klasser for «tåler» det.
  • Oppstart av maskiner – mang en lærer (og elev) har kjent på frustrasjonen når maskinen bruker 5-10 minutter fra du skrur den på til du kan gjøre noe på den.
  • Bestillingstull – har læreren satt datatrallen tilbake når han skulle? Har noen tatt trallen uten å ha bestilt den? Dette er selvfølgelig løselige utfordringen, men det er mange som har slitt med dette.

…og du har allikevel ikke nok maskiner i forhold til det lærerne og elevene ønsker å ha tilgjengelig – og du har i alle fall ikke møtt eleven i det livet eleven lever i samfunnet.

Mye av dette vil faktisk være bedre med et klassesett med nettbrett, men nettbrett løser ikke alle behov en skole har – spesielt knyttet til situasjoner der en vanligvis er på et datarom, som heldagsprøver, nasjonale prøver o.l. Dessuten liker nettbrett best å bli eid av en eier. Ett nettbrett for mange brukere er langt i fra optimalt.

Så… du vil egentlig ikke ha bærbare PCer i en datatralle!

Min påstand er at de fleste grunnskoler kunne, om de ville, supplert hver elev med hver sin PC/nettbrett – men de må synes det er viktig. Og det er der jeg tror deler av problemet ligger…


Publisert

i

av

Stikkord:

Kommentarer

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.