Prosjekt «Nettbrett» v2.0?

Dette innholdet er 12 år gammelt, så det kan godt hende at ting er utdatert i vår hastige digitale hverdag.

Billig 7" nettbrettPå siden www.aliexpress.com finner du mye. Veldig mye! Jeg havnet der da jeg lette etter billige alternative nettbrett som kunne være interessante å prøve ut. Den store overraskelsen kom i middlertid da jeg sorterte nettbrettene etter pris. $11 for et 10″ nettbrett med Android 4, 1GB minne og 16GB lagring?! Ja… om du kjøper 500 stykker. Men det var akkurat ! En av utfordringene med AliExpress er at tilbudene hele tiden kommer og går. Det gode tilbudet på et 7″ til $9 (om du kjøper 500) i går finnes ikke i dag, og det dukker kanskje opp et veldig godt tilbud på et 10,2″ til $14 (om du kjøper 300) i morgen. Litt uvant og noe frustrerende. Det nager også om dette egentlig er for gode tilbud til å være sanne, men AliExpress har en garanti for at de ikke betaler pengene dine til leverandør før du gir beskjed om at du er fornøyd med det du har mottatt.

Er dette bra nettbrett? Tja, sikkert ikke verdens beste batteritid og det blir nok ikke oppdatert til neste utgave av Android – men ellers pleier disse nettbrettene å være greie nok. De kan i det minste være en avansert kalkulator. Jeg er sikker på at de også kan gjøre mye mer enn det – nesten uansett kvalitet. Og vi kjøper inn kalkulatorer til elevene som omtrent koster det samme som disse nettbrettene.

Hva vil jeg ha? 10 krembrett i form av iPad, 14 gode Asus TF300 eller 500 greie nok nettbrett? Det er nesten et absurd spørsmål. Ikke glem at her får du et helt nettbrett til prisen for en kalkulator. Og om vi kan redusere kopiutgifter med 1/3 kan vi kjøpe inn et nytt nettbrett til hver elev hvert år. Dette er faktisk noe vi kan spare penger på.

Dette må det da gå ann å få til – om disse tilbudene på billige nettbrett er genuine. Vi kan kjøpe inn nettbrett til alle ungdomsskolelevene og alle lærerne på alle tre skolene i Randaberg for mindre enn kr. 50 000,-. Eller vi kan kjøpe inn nettbrett til 5.-10. trinn på Harestad skole + alle lærerne. Samtidig kan vi spare dette inn i kopipenger. Nå vet jeg at både rektor på Harestad skole (Hei, Petter!) og skolesjefen (Hola, Jenny!) får en kopi av dette blogginnlegget når det blir publisert – så de er herved utfordret til å tenke på det.

Jeg skal selvfølgelig teste – og jeg har nettopp fått et 7″ billig nettbrett (kostet $69 siden jeg kjøpte bare ett) fra AliExpress, som likner på det jeg sikter mot. AliExpress overførte ikke pengene mine til leverandør før jeg gikk inn på nettstedet og godtok handelen. Nå er det snart ferietur til Danmark – og da kommer det til å være den eneste digitale dingsen (i tillegg til mobiltelefonen og Kindle Touch) jeg tar med på turen. Da har jeg ikke noe valg om jeg vil surfe eller blogge, og det bør være en slags ildprøve på om jeg orker å ta i slike nettbrett etterpå.