Ralling om fremtiden

Dette innholdet er 11 år gammelt, så det kan godt hende at ting er utdatert i vår hastige digitale hverdag.

Bionic_contactsHvordan bruker vi IKT i fremtiden? Mange har prøvd og feilet stort her – og nå vil jeg også prøve meg. Jeg kommer sikkert til å feile jeg også, men siden jeg ikke skal si noe om flyvende biler og teleportasjon kan det hende at noe av det skjer.

Jeg fikk lyst å ta denne sjansen etter en diskusjon (av utallige) med rektorer om IKTs plass i skolen. Samtalen var i praksis innom Arne Krokans oppsummering «vi kan, vi bør, men vi må ikke» (fra paneldebatten rundt Monitor 2012), og den endte opp med at en ikke liker tanken på at elevene kan ha mobiltelefoner med på skolen – for ikke å snakke om det å bruke dem! Så mens diskusjonen om i hvilken grad mobiltelefonen skal være forbudt på skolen fortsetter, går verden videre og skolen blir stående igjen som en digital sinke. Plutselig renner dagen da skolen ikke kan si nei til informasjonsteknologien, fordi det er blitt  vanlig i verden at en ikke har noe valg. Skolen kan ikke sette opp et forbud, fordi det ikke er mulig å overholde det. Da står skolen helt uforberedt, fordi den hele tiden har møtt nye IKT-utfordringer med å si at de ikke er lov (eller bra) og så stopper en der. I stedet for å si at teknologi alle har tilgjengelig i hverdagen skal være forbudt i skolen, burde skolen møte teknologien på en god måte i skolen og hjelpe elevene til å bruke den formålstjenelig for «…i samarbeid og forståing med heimen, opne dører mot verda og framtida og gi elevane og lærlingane historisk og kulturell innsikt og forankring.» §1-1 Opplæringslova (om noen lurte).

Hva er det som skjer fremover og som gjør at IKT kommer inn i skolen uansett (og som de fleste skoleledere ikke en gang vet at kommer!)? Hørt om Project Glass til Google? Hvis du er litt nerdete har du det – og du vil ha en (jeg vil). Den kommer i åpent salg i 2014 og jeg tror at i løpet av 2015/16 kommer så godt som alle til å ha en eller annen variant av den. Husk på at i mars 2010 var det ingen som visste hva et nettbrett var.

Google er allerede godt i gang med teknologien bak Project Glass – noe alle som har prøvd Google Now på nye mobiltelefoner vet litt om. Når du så legger på at en allerede har laget kontaktlinser som kan vise deg bilder direkte i linsen begynner du å få et glimt av en fremtid der den digitale informasjonsteknologien er en så integrert del av hverdagen at skolen ikke kan stoppe den når skoledagen begynner.

Prensky, en av guruene innen utdanning og teknologi, mener at den digitale utviklingen ikke vil stoppe opp. Den vil bare gå raskere og raskere – og raskere og raskere…

We are not going through a transition to another faze of stability, and that is the key point. People will always be behind now and that will be a stress they have to cope with.

I 2020 tror Prensky at folk over hele kloden vil være koblet opp til «AORTA», Always On RealTime Access. En fremtid der folk når som helst er i stand til å hente informasjon og nyheter fra hvor som helst på planeten. Dette er noe vi må forberede og å lære barna vår opp til.

Så hvordan ser IKT-hverdagen ut høsten 2016 når ungdomstrinnet på nye Harestad skole i Randaberg står klart? I alle fall ikke slik som i dag!