«Musikk og iPad – en god og litt bitter smak i munnen»

Dette innholdet er 11 år gammelt, så det kan godt hende at ting er utdatert i vår hastige digitale hverdag.

Til de som tror at undertegnede er allergisk mot noe annet enn fri programvare og Android (og Google), vil jeg vise frem et bra prosjekt i musikkfaget på Harestad skole. Vi har gjort en god investering i musikkfaget og jeg utfordret musikklærer Tord til å skrive noe kort om hva og hvordan.

Her er det som dukket opp i eposten min…

Musikk og iPad – en god og litt bitter smak i munnen

En gang i vinter så jeg lyset, og mente bestemt følgende: Om læreplanen i musikk virkelig skal oppfylles, da spesielt de punktene som innbefatter komposisjon, trengs det en iPad. Helst en til hver, slik at alle kan leke seg samtidig. Hovedgrunnen til dette er rett og slett å ha undervisning som føles meningsfull for den gjengse ungdomskoleelev, altså en elev med lite erfaring innen musikalske eskapader bortsett fra lytting og annet bruk. Skolen kjøpte 20 iPader.

Å komponere uten å beherske instrumenter blir ofte lyd-collager  noe som funker bra på mellomtrinnet, men ikke for større barn. Ergo trengtes det et verktøy som kunne hjelpe med komponering av musikk på ulike nivå. Det viste seg å være en gammel traver av en applikasjon som seilte opp som det beste alternativet – Garageband.

Garageband er et program som har tre store fordeler:

  • Det er enkelt.
  • Det er avansert.
  • Applikasjonen i seg selv er billig.

I og med at det er både enkelt og greit, samtidig som det er avansert og teknisk utfordrende for de ulike elevene, kan man utfordre seg selv hele tiden. App-en koster 35 kroner. Den delen er ferdig snakket.

Planen var altså å lage musikk som inneholder rytmelinjer og melodilinjer i Garageband for iPad. I musikkfaget har iPaden tre store styrker. Den er umiddelbar i oppstart (1-musikktime-i-uka-tidsklemma) og touchfunksjonen likeså. Trommelyden kommer når du toucher skjermen. Noe som ikke kan sies om de fleste konkurrentene. Det siste er Garageband, et program som er intuitivt og enkelt, og som ennå ikke har sin like på noen andre plattformer. Husk at det er elever som skal spille, ikke datanerdete musikere.

Teorien er nå prøvd ut i praksis. Jeg sitter i skrivende stund og hører på tyve 32-takters sanger komponert av elever med minimal opplæring. De fleste begynte å ta opp musikk første timen, etter litt enkel instruksjon. De finner ut av det selv, noe som er artig å observere. Musikken er av varierende kvalitet, akkurat som ventet.

De har brukt hver sin iPad og har fått låne hvert sitt headset, noe som har gjort timene til en rolig og lite kaotisk økt. Jeg har gått rundt og lyttet, veiledet og tipset og på denne måten hjulpet elevene underveis. Elevene skjønner app-en raskt og har nesten ingen spørsmål om det tekniske.

Alt i alt en liten suksesshistorie når det kommer til utførelsen. Elevene har hatt det gøy og de har lært på forskjellige nivåer. Alt er altså greit, bortsett fra en liten detalj…

iPader er ikke særlig kjekke å hente ting ut i fra. Så jeg leter etter den beste løsningen her…


Publisert

i

av

Kommentarer

3 kommentarer til “«Musikk og iPad – en god og litt bitter smak i munnen»”

  1. Geir Forbord avatar
    Geir Forbord

    Interessant e-post og prosjekt. Hvilke ting er det han prøver å hente ut av iPad-en?

    1. Odin avatar

      Regner med det er sele sangene. En ting at det ikke er mulig å hente ut en multitrack-sak, men jeg skal vise ham at det er nokså enkelt å sende en m4a-utgave via epost :-)

  2. Geir Forbord avatar
    Geir Forbord

    Kjekt når det er enkel løsning på problemet. Nettbrett er jo lagt opp etter deling som grunnleggende prinsipp. Det er jo det som er genialt. Krysser fingrene for at du får gjennomslag for nettbrett til elevene på skolen din (jamfør artikkel om Acern). Være seg Android, W8 eller iPad.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.