Prosjekt «Se mot Randaberg!» tar form

Dette innholdet er 11 år gammelt, så det kan godt hende at ting er utdatert i vår hastige digitale hverdag.

Randaberg kommune har spreke og framoverlente politikere. Midt i en hverdag med store og små bekymringer ser de fremover og tar grep for den digitale utviklingen i skolen. Alle vet at en bør gjøre noe med tilgangen til digitale verktøy i skolen, men det er ikke alle som gjør noe – «vi kan, vi bør, men vi må ikke». Da er det godt å være ansatt i en kommune som vil gjøre noe.

Nylig var saken om bærbare datamaskiner/nettbrett for alle elever på 8. trinn i kommunen oppe i kommunestyret. Vedtaket ble:

I budsjett 2014 søkes det å innarbeide en økning av driftsrammen til ansvar skole med kr. 800 000,- for å kunne kjøpe inn bærbare datamaskiner til elever og lærere på 8. trinn høsten 2014 og de kommende årene.

Dette er politikerspråk for at en gjør dette i budsjettbehandlingen for 2014. Saken henger også godt sammen med at ungdomstrinnet på nye Harestad skole (som er planlagt ferdig høsten 2016) ikke bygges med datarom, men istedet deler ut datamaskiner til alle elever på 8. trinn – noe som er mye billigere enn å bygge nok arealer til datarom i uoverskuelig fremtid.

Men, for to av skolene var ikke høsten 2014 tidsnok – de var «annige» som det heter her på sørvest-landet. Både Harestad skole og Grødem skole har dette skoleåret gjort seg positive erfaringer med 1-til-1 for elever på ungdomstrinnet, og de ønsker å utnytte deT positive momentet de har bygget opp til å fortsette dette det kommende skoleår. Harestad skole, som uansett skal starte opp et nytt prosjekt («Se mot Randaberg!») med en klasse på 8. trinn med 1-til-1 i et samarbeidsprosjekt med Lesesenteret på UiS, graver ned i egen lomme og får med de alle klassene på 8. trinnet. Grødem skole satser også kommende år på 8. trinn, men de går dette året for billige brukte bærbare maskiner som fremdeles levert godt med linux (Ubuntu eller Mint).

Nå skal jeg hanke inn tilbud på 90 stk Acer W510 fra noen leverandører, som reglene i kommunen sier jeg skal når jeg handler for over kr. 100 000,-, og se hvem som kommer best ut av det. Jeg må innrømme at jeg fikk en liten ubehagelig overraskelse da jeg ville lage en liten handleliste på komplett.no. Da jeg la inn 90 stk Acer W510 i handlelisten kom det opp en ikke helt festlig rød linje om at jeg bare kunne bestille de 4 de hadde inne, fordi dette var et utgående produkt. Utgående?! Det har jo knapt vært inne noen måneder! Men jeg skjønner det. I begynnelse av juni kommer Intel med sin nye Haswell-CPU, som bruker opp til 30% mindre strøm enn dagens Ivy Bridge-CPU – men er like kraftig. Da ramler det inn nye typer bærbare maskiner fra de fleste leverandører, og komplett.no har ikke lyst til å brenne inne med gårsdagens maskiner. Utfordringen min er om disse mye maskinene kommer til å være like gjerrige på strøm som Clover Trail er i Acer W510. Av det jeg leser på nett, tror jeg ikke det (og de kommer til å ha en vifte!). Den andre utfordringen er, om de hadde hatt like god batteritid, om de kom til å ligge i rett prissjikt – noe jeg heller ikke tror. Og jeg tror heller ikke de kommer til Norge før ute på høsten en gang. Jeg regner med jeg skal klare å lokke et tilbud (når de vet de får solgt maskinene) ut av komplett.no, Elkjøp (som er offisielt selger av Acer-utstyr i Norge) og en eller annen til som ikke bruker Norek som leverandør :-).

OPPDATERING 11/4-13
komplett.no hjalp meg med å finne ut hva som skjedde med den «utdaterte» Acer W510. Det kommer en «ny» utgave neste uke med samme navn, men hvor Office 2013 home/student er inkludert i prisen. Maskinen er identisk, men koster litt mer pga inkluderingen av Office 2013. Bare så synd at vi ikke trenger lisensen av Office som følger med… :-(

Samarbeidet med Lesesenteret på UiS er også i ferd med å få sin form. Vi har satt opp en kontrakt for arbeidet fra høsten 2013 til høsten 2016, og mangler nå bare underskriftene fra diverse sjefer. Da er vi igang med å «Identifisere behov og muligheter for utvikling – mer generelt potensial for erfaringsbasert læring», der Lesesenteret stiller til rådighet kvalifisert personell for å bidra i prosjektarbeidet for innsamling av data, analyse, utvikling, prosjektstøtte og rapportering. Målet for kommunen er at skolen drar nytte dette arbeidet gjennom å utvikle en god pedagogikk tilpasset den digitale hverdagen skolen og elevene befinner seg i, og spre denne kunnskapen innad på skolen og til de andre skolene.