Jeg skriver ikke så ofte om hva som skjer i klasserommet sammen med 8A RLE, men i går var det ordentlig gøy. I kabalen rundt sensorer til muntlig eksamen hadde jeg fått to vikartimer i 8A og fått fritt spillerom fra læreren om hva jeg kunne finne på. Eksperimentell pedagog i fri flyt på intetanende elever – Yeah!

Det ble HungerCraft-verdenen i MinecraftEdu! Inspirasjon/opplegg og Minecraft-verden er hentet fra MinecraftEdu sine ressurssider. Denne verdenen er basert rundt utgangspunktet for romanserien «The Hunger Games» og den er derfor delt i to. «Capitol» er det rike området. De har alt i overflod – metall, våpen og klær – men de mangler kull. «District 12» er det fattige området. De har ikke så mye, annet enn tilgang til store mengder kull. Det er også slik at Capitol har mat, men de trenger kull for å gjøre den spiselig. District 12 har lite og ingenting mat. Og her står spenningen – begge trenger mat for å overleve. De rike må ha kull fra de fattige for å lage mat – og de fattige må få mat fra de rike etterpå. Disse to områdene kan møtes i et rom hvor de kan utveksle varer/ting. Capitol har der også en dør inn til District 12-området, som bare de kan åpne og lukke.

Capitol

Capitol

Oppsettet for elevene og reglene er enkle. Klassen deles i to – og jeg passer på at det var erfarne minecraftere i hver gruppe – og de går hver til sitt område i HungerCraft-verdenen. Jeg delte dem også fysisk inn i hver side av klasserommet – og neste gang skal jeg prøve mellom to klasser i hver sitt klasserom! De introduseres for verdenen og bakgrunnen for hvorfor det er slik, og de får 1-2 timer på seg til å bygge opp området sitt. De rike med masse flotte materialer, mens de fattige må nøye seg med stein, tre og kullbiter fra gruven.

District 12

District 12

Etter denne innledende runden fryser jeg alle elevene i spillet og informerer om at nå skrur jeg spillet over i «overlevelsesmodus». Da blir det mulig å bruke våpen og spillerne må spise mat for ikke å dø av sult. Den eneste regelen jeg setter er at om en dør i spillet skal en gå tilbake til den originale gruppen sin. Alle andre regler er helt opp til elevene. De må (bør) bli enige seg imellom hvordan de vil spille spillet. Skal rike og fattige samarbeide? Kan de fattige holde igjen kull fra de rike – eller holder de rike igjen mat til de fattige? Hvem kan leve lengst uten mat? Går de til krig mot hverandre? Er det bare de rike som kan komme inn via døren til de fattige – eller finnes det andre veier? Er alle lojale overforgruppen de tilhører? Kan de fattige (eller de rike) legge opp en plan der de skaffer seg nok mat/kull til å presse den andre gruppen? Tut og kjør!

A long and not so winding road

A long and not so winding road

Og en siste ting – det er kjedelig å dø i spillet. Da havner du i et rom i enden av en laaang gang. Den eneste måten å kommer tilbake i stillet på er å springe til enden av denne gangen og hoppe ned en lang sjakt. Og det er bokstavelig talt kjedelig… det er en lang gang. Eller du kan spørre lærer om å frakte deg direkte inn i spillet igjen. Elevene oppdager raskt at de vil unngå å dø.

Det eksploderte når vi satte spillet i overlevelsesmodus! Kraftig summing i klasserommet – og alt handlet om hva de skulle gjøre nå. Det var samarbeid, planlegging, opprør, tull, irrettesettelser, strategier og en masse annet jeg ikke hadde mulighet til å få med meg. Det  var gøy å være lærer disse timene – motiverte, ivrige og engasjerte elever med et positivt støynivå uten sidestykke. Jeg forsøkte i timen å formidle spennende hendelser i spillet via storskjem i klasserommet…

Dessverre hadde vi bare 2 skoletimer på oss, så vi måtte gi oss lenge før noen hadde lyst til å slutte. Dette opplegget kunne fint tatt 4 skoletimer – og kanskje en hel skoledag. Mot slutten av andre time luftet klassen og jeg hva som hadde skjedd og jeg ba elevene skrive ned noe av det de hadde opplevd…

«Det var veldig gøy og morsomt, men når du tok på sånn at vi fikk liv fikk alle et lite panikk. Det eneste som er teit er at de på laget ditt dreper deg og tar alle tingene dine. Men det er utrolig gøy når du finner noen du kan samarbeide med!» – De samarbeidet om å bygge hus, samle inn og dele mat og andre ting. Hun fortalte også at de andre på laget stoppet nokså raskt med å drepe andre for å få tingene deres.

Det meget omtalte bytte-rommet mellom to verdener (med døren)

Det meget omtalte bytte-rommet mellom to verdener (med døren)

«Det som skjedde var at «de rike» ikke ville sende tilbake mat, selv om vi sendte kull (i vert fall jeg, men sluttet når jeg ikke fikk noe tilbake). Vi i Distrikt 12 samarbeidet om mat, hus og ting vi hadde lagt eller funnet.» – Men… de skaffet seg mat med å hente ting fra andre som døde.

«det første som skjedde var at ca tre minutter etter vi kunne sulte ihjel så døde nesten halve laget vårt av at de sultet ihjel, og ganske mange på det andre laget også. En annen ting som var litt irriterende var at det alltid var noen som glmte å lukke døren, så et fattige laget begynte å stjele litt ting. Men det som var litt ironisk var at vi på det rike laget begynte å stjele av de fattige!»

«Jeg har funnet en på det andre laget som gir meg ting og får derfor bo hos oss når hun vil få rustning osv. Jeg har ikke spist enda men de fattige er mye mer sultne enn meg uansett.»

Den viktige mat-maskinen i Capitol.

Den viktige mat-maskinen i Capitol.

«Det var mangen som samarbeidet og noen bygget opp husene som var revet. Det var iallefall 3-4 i hvert hus og når livene kom på passet vi på hverandre. Hvis noen av rikingene kom over til oss drepte vi dem for de så farlige ut og hadde rustning og sverd framme. Det ble ikke mye deling av mat pga vi hadde nesten ikke selv og jeg dødde av for lite mat.»

«det som skjedde var at vi egentlig skulle være venner og bli enige om å dele mat/ressurser men  egentlig  ble det bare  full krig.» – Jeg venter på svar fra eleven om hvorfor det ble slik når de var enige i utgangspunktet.

«jeg synes det var kjekt å spille hg fordi vi måtte finne goe løsninger for å få kull. men jeg fant ut at vi kunne brenne vanlig tre til kull.» – Her er det antydning til ordentlig oppfinnsomhet i den rike gjengen, men uheldigvis for dem er det ikke mye tre å få tak på i deres del av verden.

«Jeg og noen andre laget et hemmelig rom i jorden og samlet inn masse ting. Vi tok senger, ovner og kister fra et hus og tok et i vårt. Og en holdt vakt inni huset imens de andre gikk på andre siden av gjerde og stjal ting.» – Jeg lurer på om de klarte å holde stedet hemmelig for de andre elevene. De satt tross alt i samme klasserom.

Alle var enige om at det var kjekke timer! Overrasket vel ingen…

Og hvis du trenger en faglig begrunnelse for denne aktivitet er det bare å velge å vrake fra kompletansemålene under «Filosofi og etikk» i RLE-planen for 8.-10. trinn. Et bedre opplegg for opplevelse, samtale, refleksjon og ettertanke skal du lete lenge etter!