…og det ser ut til at det er en iPad. Jeg har falt for fristelsen til å investere i en iPad. Jeg må se hvordan det er å leve som en ekte NMLer – selv om jeg unektelig har vært det siden jeg var 9. Samtidig har tok det en del av tiden min i går ;-)

Først det som jeg umiddelbart ikke liker. Jeg var klar over at iPad er en «walled garden», men jeg er likevel overrasket over hvor lukket jeg opplever at det er. Jeg hele tiden lyst til å gjøre noe jeg ikke får lov til. Det er alltid noe jeg savner i programmene jeg har prøvd så langt. Hvor mange film-apps må jeg laste ned (og betale for!) før jeg finner en som gjør det jeg vil at den skal gjøre? Film-appen som følger med lever ikke helt opp til det jeg vil ha – og jeg leter etter noe jeg ikke helt finner.

Det som er bra er at Apple har klart å få en utrolig «bibliotek» med programmer som er godt tilpasset dingsen sin. Det som også er bra (men som også er et resultat av at Apple har klart å lage en så strømlinjeformet sak på grunn av sin lukkede og pene hage) er at det er mange kjekke dinger som passer godt sammen med iPad-en. Jeg kjøpte et par tastatur med som jeg håper vil gi meg en god ide om hvordan iPad-en (og liknende enheter) kan fungere i skolen. Og jeg liker det jeg har funnet ut så langt. Apples lukkethet gjør at iPad ikke kan brukes i skolen. Det er i praksis ikke mulig å administrere enhetene på en fornuftig måte. iPad er rett og slett ikke laget for dette – og kan derfor heller ikke brukes til det. I løpet av 2011 kommer det til å komme en rekke nye nettbrett med Android 3.0, og det vil da være med å velge mellom – f.eks. Samsung Galaxy Tab 10.1. Android er så mye åpnere at det vil være mulig å lage et system for å administrere en rekke enheter sentralt på skolen.

Ellers har jeg en masse kladder som jeg må skrive ferdig. De handler om NMLene, fremtidens IKT i skolen og 1:1-forholdet mellom PC og elev. Jeg tenker å avslutte denne delen snart og fortsette med de andre punktene på planen.