Ny Chromebook er på plass før skolestart

Da er det ikke lenge til elevene strømmer tilbake til skolene – og vi har allerede sikret oss at de nye Chromebookene til elever på 5. og 8. trinn er på plass.

I år ble det Acer Chromebook 512 (C851T) og etter noen timers trykking er jeg så langt godt fornøyd med valget. Det som er annerledes med denne maskinen enn andre Chromebooker er at den har 3:2-forhold på skjermen, og ikke 16:9 som alle andre har. I praksis betyr det at det er bedre plass på skjermen i høyden – og det kommer som regel godt med. Da blir det ikke plagsomt at menyer og bunnlinjen tar plass, både i nettleseren og i WeVideo. Maskinen blir rett og slett mer praktisk å jobbe på, samtidig som den ikke er særlig mye større. Den er litt høyere enn 16:9-maskiner og Acer har viselig brukt plassen til en stor og god berøringsflate.

Vi har også kjøpt med omslag til Chromebookene og det er akkurat såvidt plass til 3:2-formatet i dem. Så vær obs på at du må bestille cover som passer til 3:2-format, om du trenger det.

Ellers er det en vanlig helt ny type Chromebook, som betyr at den har USB-C-lader og en helt ny og kjapp CPU. Faktisk har maskinen to USB-C-porter og du kan lade på begge!

Egne og andres erfaringer gjør at jeg alltid er spent på hvordan maskinen blir etter flere års bruk. Gjengene til skjerm og USB-C-porter har vært de mest kritiske punktene de siste årene hos Acer. Det sagt – supporten til Acer har vært upåklagelig og de har byttet maskiner langt over garantitid for feil som tydelig er svakheter i designet. Det er også en av grunnen til at vi har hatt Acer siden vi begynte med Chromebooker i 2015. Uten at jeg har sjekket det ser det ut til at den ene USB-C-porten på denne maskinen enkelt kan byttes ut (se på bildet til venstre).

Så når nå elever og lærere har de digitale dingsene med digitale verktøy på er det bare å fortsette arbeidet med å gi lærerne god profesjonsfaglig digital kompetanse :-)