Til Google – Fra en irritert kunde

I Randabergskolen har vi brukt Googles tjenester for utdanning siden 2011 for alle elever og ansatte – og vi har vært lykkelige brukere (og er det enda).

Men… det har dessverre dukket opp et digert skjær i sjøen. Vi har aldri åpnet opp for at elevene kan logge seg på Googles tilleggstjenester, som f.eks. Google Maps og YouTube. Det har fungert helt fint. Elevene trenger ikke de funksjonene som en pålogget konto til disse tjenestene kan tilby, men både elever og lærere er flittigere brukere av tjenestene likevel. I Google Maps undersøker elevene kjente og ukjent områder i verden, og vandrer gatelangs med StreetView. YouTube er et nesten uunnværlig kjempebibliotek av musikkvideoer, TED-talks og andre små og store, nyttige og unyttige ting som lærere og elever bruker aktivt i undervisningen.

Så en dag for en stund siden sluttet Google Maps å virke. Elevene måtte være logget på tjenesten for å kunne bruke den. Og som nevnt, vi kan ikke åpne for pålogging til tjenesten for elevene. Da ville elevene rett og slett kunne gjøre for mye vi ikke ønsker at de kunne gjøre – og i en tjeneste hvor vi ikke kan sikre at personopplysninger blir brukt på en måte vi som kommune kan gå god for. Den eneste løsningen var at de kunne bruke Google Maps i inkognito-modus i nettleseren, fordi da vet ikke Google Maps-tjenesten at eleven er logget på skolekontoen sin og da tillater Google Maps at tjenesten blir brukt uten pålogging. Men ikke alle kommuner har åpnet opp for inkognito-modus for elevene slik vi i Randaberg har gjort. Dessuten – det er stress for elevene at de må huske å velge inkognito-modus for alle Google Maps-lenker. I praksis betyr det at elevene og lærerne slutter å bruke Google Maps og heller bruker OpenStreetMaps eller (gud forby) Bing Maps. Dette er en ulempe, men noe de fleste klarer å leve med.

Men… så bestemte nettopp Google at de ville gjøre dette med YouTube også! Altså stenge ned YouTube for alle elever under 18 år med en Google Edu-konto. Elevene kan fremdeles se YouTube-filmer som en “embeded” på en nettside, altså pakket inn på en annen nettside enn www.youtube.com. Men nettsiden youtube.com vil være steng for elevene. De vil bare møte en melding om at de ikke har tilgang uten en konto. Så alle lenker direkte til en YouTube-film vil ikke virke for elever.

Nå har Google samtidig med dette sagt at om elever får lov til å logge seg på YouTube og Maps, så vil det være med kraftige begrensninger i forhold til hva de får lov til å gjøre (jf lenke). Men det er egentlig ikke nok. Vi vet fremdeles for lite om hvordan Google bruker personopplysningene elevene legger igjen i tjenesten til å gjøre en ordentlig DPIA-vurdering, og dermed kan vi i praksis ikke åpne tjenesten for elevene. Og nei, Google, samtykke er ikke noe vi bruker overfor elevene i norsk grunnskole.

I Randabergskolen tør vi åpne den, fordi vi mener at kontotilgang med de nye begrensningene er innenfor – og at vi tror en ikke-tilgang vil føre til et skygge-IT-system for lærere og elever bruker YouTube via private kanaler og helt utenfor skolens rammer og kontroll.

Hadde vi vært en stor kommune, med et lettskremt personvernombud, hadde vi ikke tatt den sjansen, og det kan godt hende at Datatilsynet kommer vandrende inn fra siden og sier at vi ikke får lov. Da mister i praksis elevene tilgangen til disse tjenestene i undervisning. Og nei, Google, det er ingen god løsning å si at læreren kan “embede” et Google Maps eller en YouTube-film i ulike løsninger. Noen ganger må elevene selv finne et interessant sted i Google Maps eller en musikkvideo de liker i YouTube – eller noe. Den muligheten er nå tatt fra elevene, fordi de har en Google-konto de ikke slipper unna.

Det var mulig å unngå å bruke Google Maps, fordi der finnes det alternativer (om ikke så bra) – men YouTube… der strakk Google strikken vel langt. YouTube er en så integrert tjeneste i undervisning for så mange lærere og elever at det å ta den vekk vil lage kraftige reaksjoner langt inn i klasserommet. IT-ansvarlige her i regionen har allerede begynt å høre ropet fra klasserom og arbeidsrom på skolene.

I praksis skjer én av tre ting. 1) Kommunen åpne tjenesten for elevene i stillhet og håper ingen utenfor kommunen legger merke til det. 2) Elevene (og lærerne) oppretter private @gmail-kontoer for å få tilgang til YouTube og Maps (eller bruker mobiltelefonen sin), og da mister skolen i alle fall kontroll over personopplysningene til eleven – selv om de ikke gjør noe ulovlig. Google presser rett og slett elevene over på konsumentkontoene sine. Eller 3) kommunene velger en annen tjeneste enn Google til elevene.

Og her kommer det paradoksale. Om vi nå gir opp Google som system og velger Microsoft365Edu i stedet – og sammen med det en Windows-maskin eller iPad til elevene, så får plutselig elevene tilgang til YouTube og Google Maps igjen! Siden de ikke har en Google-konto, så kan elevene bruke YouTube og Google Maps på en sømløs måte i undervisning og fritid – uten å være logget på.

At Google ikke ser dette er helt uforståelig.

PS! I det minste… Det Google må si høyt er at å bruke YouTube og Google Maps pålogget med de nye begrensningene er som å bruke tjenesten uten å være pålogget. At det ikke lagres mer opplysninger gjennom bruken av disse tjeneste pålogget enn det ville vært uten at elevene var logget på. Hvis Google kunne garantert det, så hadde det vært helt greit å skru på tjenestene for elevene. Venter i spenning…

Print Friendly, PDF & Email

2 kommentarer

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.