Facebook i skoletiden?

Jeg fikk en utfordring fra en kollega fra en av naboskolene. Burde elever få lov til å gå inn på Facebook hvis de først fikk lov til å bruke datamaskinene i friminutt/midttime?

Ryggmargsrefleksen min er at hvis du først gir elevene lov til å bruke datamaskiner i friminutt/midttime, så har du ingen grunn til å stenge tilgangen til Facebook for elevene. Jeg ser i utgangspunktet ingen problemer med at elever skal ha tilgang til sosiale nettverk. Dette var jeg innom i innlegget om at nettfilter ikke virker, der jeg mener at det ikke skal være filtrering på en skole – det virker rett og slett ikke. Skolen skal ha en oppdragende rolle og det å stenge tilgangen til lovlige sosiale medier som de er inne på hjemme eller via mobilen er ikke måten å gjøre det på. Vi skal lære elevene å bruke datamaskinen som et godt redskap i hverdagen – og det å kommunisere sosialt på en datamaskin er en helt legitim aktivitet. Å stenge Facebook medfører ikke noe annet enn at de bruker ett annet sosialt nettverk eller en chatte-tjeneste – eller at de omgår forbudet ved å bruke et annet digitalt medie (f.eks. mobiltelefonen eller iPod-en eller noe…). Dessuten, det å nekte elever som tilhører NML-generasjonen tilgang til Facebook (når de først er på en datamaskin) er som å nekte dem å samles i grupper når de er i skolegården!

Skulle jeg ment noe om dette for egen skole (som jeg jo gjør :-)) ville jeg sagt at det burde være slik: om elevene skal få lov til å være inne i friminutt/midttime og ha tilgang til datamaskinene (og da internett) skal det også være en voksen tilstede. Når det er en voksen tilstede sammen med elevene når de bruker maskinene vil det være en god nok kontroll av hva elevene gjør på maskinene – på samme måte som det skal være en voksen vakt i skolegården. Det er dessuten mye enklere å få inntrykk av hva elevene holder på med på Facebook om du som lærer omgås eleven når de er der – enn når de er hjemme, der de garantert er på Facebook. Da har du bedre kontroll med hva som foregår om det er digital mobbing eller andre ufinheter en er redd for om elevene får være på Facebook i skoletiden.

Og enda en ting… lærerne har lov til å være på Facebook i friminutt/midttime (og mellomtimer) – så hvorfor ikke elevene? (i alle fall i Randaberg kommune!)