I samtalen om tilpasset undervisningen har jeg mange ganger sagt at læreren ikke kan snakke med flere stemmer samtidig. I beste fall kan en gruppe elever jobbe selvstendig med noe lett, mens læreren forklarer noe avansert til en annen gruppe elever (eller omvendt).
Plutselig gikk det opp for meg at om alle elever hadde hatt hver sin datamaskin kunne læreren/skolen/noen ha spilt inn mange ulike forklaringer/presentasjoner av et tema med ulik vanskelighetsgrad, og elevene kunne da valgt hvilken instruksjon/forklaring de ville følge – med påfølgende arbeidsoppgaver etterpå. Det er korte filmsnutter som elevene kan se om igjen om de følger at det er nødvendig. De kan snakke sammen i grupper om hva læreren prøver å vise dem, for så å se filmbiten om igjen sammen. Lærer er selvfølgelig tilgjengelig i timen. Elevene kan «snekre» sin egen læringssti ved hjelp av denne «forklaringsbasen» ved å sette sammen enkle forklaringer, mer kompliserte forklaringer, utvidede forklaringer osv. Dette er ikke et forsøk på å gjøre læreren unødvendig, slett ikke. Læreren er viktigere enn noen sinne, men ville med et slikt tiltak bli «frigjort» fra deler av det å presentere informasjon til å hjelpe elevene med å forme sin egen kunnskap om de ulike temaene. Det vil også hjelpe elevene som alltid har en tilpasset forklaring av et tema tilgjengelig hele døgnet. Alle disse forklaringene som er filmet er selvfølgelig tilgjengelig via Internett etter skoletid også. Da har eleven i det minste lærerens forklaring tilgjengelig om en ikke har læreren selv. Foreldre kan også være med å se filmklippet om eleven trenger hjelp.
Flere universiteter i det store utland er godt i gang med dette – og her på haugen har Universitetet i Stavanger gått foran med et godt eksempel på iTunes U og lagt ut en god del av pensumet for sykepleie.
PS! Hvis noen lurte – ikonet til innlegget er fra TeacherTube. Stilig navn og godt konsept, men ikke godt nok gjennomført. Det er ikke strukturert nok – og det er reklame. Mye reklame…
Legg igjen en kommentar