Superkrefter på billigsalg

Har du sett på utviklingen innen språkmodeller det siste året? Grafen under viser noe ganske utrolig, som alle i skole-Norge bør få med seg (og resten av offentlig sektor også).

Kort fortalt viser grafen at to ting skjer samtidig – 1) KI blir mye smartere (Y-aksen) og 2) KI blir ekstremt mye billigere (X-aksen – som er logaritmisk). Den grønne linjen er de gode, dyre språkmodellene, den røde er de veldig enkle, billige modellene som blir brukt til klassifisering (ikke i prateroboter) og den blå er modellene som er midt mellom.

Målinger av språkmodeller er kronisk vanskelig, men GPQA Diamond-testen ser ut til å være en rimelig indikator (selv om den snart makser ut). Slik det ser ut nå presterer både de gode og de balanserte språkmodellene godt over det er regner som «doktorgradsnivå». Det er også spennende å se at Gemini 3 Flash presterer nesten like godt som storebror Gemini 3 Pro og GPT 5.2 Thinking, men er likevel 4-5 ganger billigere! «Verdens beste lærere» og de smarteste assistentene er i dag altså tilgjengelige til en brøkdel av prisen de var for bare ett år siden. Det «balanserte» sporet viser at vi får superytelse til nesten ingen kostnad.

Det har vært en bekymring i skolen at KI skaper et klasseskille, hvor kun de med god råd får tilgang til de beste verktøyene. Denne grafen viser at det trenger vi ikke være så redde for lengre. Hvis en skole/kommune klarer å levere for eksempel Gemini 3 Flash til elevene sine, så er det mer enn godt nok. Dette betyr derfor at spørsmålet om klasseskille i skolen endrer seg. Det handler ikke lenger om hvem som har råd til teknologien. Det handler om skolen faktisk gir elevene tilgang til disse modellene eller ikke. Når teknologien er så billig og så god, er det ingen grunn til å spare på kruttet. Vi må slutte å tenke på avansert KI som en luksusvare for de få, og heller se på det som grunnleggende infrastruktur. Like naturlig som at vi gir Internett til elevene… eh… oi… det var visst en annen diskusjon her… Det blir ikke mye KI uten skjerm eller Internett.

Flaskehalsen fremover er ikke kostnader og tilgang, eller hvor intelligente modellene er. Det er pedagogiske og didaktiske vurderinger, og at vi klarer å bestemme oss for hvordan vi gjør dette. Hvordan bruker vi et verktøy som er på «doktorgradsnivå» til å løfte alle elever, uavhengig av bakgrunn?

Og til info – ja, jeg har «oppgradert» CC Tenkemotoren til Gemini 3 Flash. En kan ikke bruke mangel på tilgang som unskyldning lengre…


Publisert

i

av

Kommentarer

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Finn ut mer om hvordan kommentardataene dine behandles.