Prosjekt «Nettbrett», aka «Denne dagen ska eg allti huska!»

En fornøyd gjeng!

I går hadde vi første skoledag på Harestad skole – og i 6. time presenterte vi prosjekt «Nettbrett» for 9A. Vi har kjøpt inn et Asus nettbrett TF101 (med tastatur-docking) til alle elever og lærere i 9A. Vi har holdt prosjektet hemmelig for foreldre og elever, men dagen før første skoledag hadde vi et foreldremøte i klassen der vi presenterte prosjektet. De virket godt fornøyd med at elevene fikk være med på dette prosjektet. Elevene derimot, klarte knapt nok å ta inn hva som skjedde da de fikk delt ut maskinene – etter at jeg hadde snakket litt om elevers digitale hverdag først.

Vi fikk noen nettverksproblemer med det trådløse nettet, som vi ikke fikk rettet før i dag. Feilen var så banal at IKT-ansvarlige på skolen og jeg ikke vil snakke mer om det… :-)

I dag kom alle med underskrift hjemmefra om at de hadde lov til å ha med nettbrettet hjem etter skoletid, i helger og i ferier. Det er vel lenge siden jeg har opplevd elever som har vært så ivrige til å få levert en lapp de har fått underskrift på. Vi gikk også igjennom IKT-reglene på skolen og noen ekstra reglr knyttet til prosjektet. Så var det registrering av nettbrettet mot elevenes «Google Apps for Education»-konto, før vi installerte et par programmer, la ut noen ikoner og widgeter før vi til slutt sendte noen eposter. Det var en fornøyd gjeng med elever i 9A som gikk hjem fra skolen med et nettbrett i ranselen.

Jeg flikker på en prosjektbeskrivelse som ikke er helt ferdig enda, men det er ikke så langt i fra.

,