Dette er trist – og ikke så lite ren dumskap!

Dette innholdet er 12 år gammelt, så det kan godt hende at ting er utdatert i vår hastige digitale hverdag.

Regjeringen avvikler i praksis FriProg-senteret når de trekker all støtte til det. Dette er ikke bare trist – det er ren dumskap i praksis!

Nå skal det sies at jeg mange ganger har savnet et større trøkk fra FriProg-senteret – selv om jeg vet hvor vanskelig det kan være å «spre ordet» om fri programvare til dem som allerede ikke er «frelst». Om staten ikke er fornøyd med innsatsen er det uansett ikke rett løsning å trekke all støtte til senteret.

Hovedgrunnen til at jeg synes dette er dumt er at fri programvare ikke har andre profesjonelle aktører enn FriProg-senteret til å fremme fri programvare. Når en skole/kommune skal velge løsninger i en digitale verden tropper det alltid opp en rekke kommersielle aktører som selvfølgelig har økonomiske interesser i å promotere sitt produkt. Før du vet ordet av det står det en rekke selgere på døren som vil vise deg alt om hva, hvordan og hvorfor deres produkt er perfekt for ditt behov.

Det er ingen som gjør dette for fri programvare. Det er få eller ingen som har «aktive» økonomiske interesser i å fremme et fri programvare-produkt (med noen svært hederlige unntak). Kommuner som velger fri programvare har ofte intern kompetanse på akkurat dette feltet. Den jevne kommune har tydeligvis ikke det – eller… det er i praksis ikke mange som har det på det nivået hvor de bestemmer ting. Da hadde det vært fint å ha et aktivt FriProg-senter som hadde troppet opp og vist hva fri programvare kunne bidra med, hvordan en kan gjøre det i praksis eller hvem som kan hjelpe en med å få det til. Utfordringen er at de må være utrolig proaktive – det er jo ingen kommuner som spør eller informerer FriProg-senteret når de utlyser en anbudsrunde på en digital løsning. Det er jo ingen som «selger» LibreOffice på samme måte som Microsoft selger Microsoft Office.

Selv har vi jo en fri programvare-løsning vi er stolte av i skolene i Randaberg kommune, men det er ingen av oss som har tid til å promotere løsningen overfor andre. Vi viser oss villig frem om noen vil se, men vi har hverken tid eller mandat til å presse oss på andre for å «selge» løsningen vår. Det er da det hadde vært fint å ha et FriProg-senter som tropper opp på rådmannsmøtet, dasker papirer på bordet og viser hvorfor fri programvare (og åpne standarder) er lurt og riktig både økonomisk og etisk – og hvilke løsninger som ville vært passende for ulike digitale utfordringer i det offentlige.

Uten FriProg-senteret er det ingen som kommer til å fremme fri programvare (og åpne standarder) i norsk offentlig sektor annet enn «glade entusiaster» – og fri programvare trenger trenger mer enn det!

Selv om SV ikke har en høy stjerne hos meg i utgangspunktet, må jeg si som Gnurkel i kommentarfeltet til artikkelen i digi.no: «Heidi Grande Røys, kom tilbaakeeheeee!»

,